Bibendum

Chablislanseringar från stjärnproducenten William Fèvre!

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 12:08 CEST

För alla Chablisfantaster har vi nu nöjet att presentera inte mindre än tre nya viner från en av Chablis absoluta topproducenter, William Fèvre, som lanseras på Systembolaget i augusti. Det är tre exklusiva lanseringar från årgången 2011 med Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre Domaine, Chablis Grand Cru Bougros “Côte Bouguerots” Domaine och Chablis Grand Cru Les Clos Domaine.

William Fèvre klassas som en av de främsta producenterna i Chablis och är största ägare av Grand Cru mark i regionen (15 %). Deras vingårdar uppgår till en yta på totalt 51 hektar med 90 separata vinlotter som alla besitter en stor komplexitet och kvalitet. Didier Seguier tog över som vinmakare 1998 och sedan dess har inriktningen varit att få fram den fantastiska terroiren i vinerna, bland annat genom att minska ekfatslagringen. Målet idag är att producera viner som är lämpade för lagring utan märkbar fatkaraktär men som även skall vara njutbara som unga. Alla egna vingårdar är idag ekologiska dock har man inte valt att certifiera sig eftersom man endast gör det för att skapa bättre viner. Sedan 2011 har Fèvre även valt att övergå till biodynamisk odling och i nuläget är samtliga vingårdar belägna på den högra strandbanken biodynamiska.

Hos Fèvre sker all skörd manuellt, något att ställa i relation till den totala siffran i Chablis som endast uppgår till 5 %. Man skördar i små backar för att inte druvorna skall krossas och riskera oxidation och man använder sig alltid av sorteringsbord där druvorna kontrolleras minutiöst. Idag är det endast två domäner i Chablis som använder sig av sorteringsbord. Fèvre lägger stor vikt vid fokus på detaljerna genom hela tillverkningsprocessen och ser till att varje vin, oberoende av vilken vingård det kommer från, hanteras med den kvalitet och elegans som krävs för att kunna utveckla den typiska Chabliskaraktären.

Vineriet är byggt enligt principen ”gravity flow”, vilket innebär att ingen mekanisk pumpning av juicen eller vinet förekommer. Druvorna pressas försiktigt med pneumatiska pressar och de första 5 procenten av juicen används inte, istället ser man det som sköljning av druvorna. De sista 5 procenten av juicen används endast ibland om kvaliteten är tillräcklig bra. Om så är fallet blandas den tillsammans med deras generiska Chablis. Fèvre använder sig av gamla fat med en genomsnittlig ålder på 6 år för att bevara friskhet och mineralitet och därigenom möjliggöra att de subtila nyanserna av Chablis terroir framkommer på bästa sätt.

För att bevara fräschör och mineralitet i druvorna är Fèvre ofta tidigt ute med skörden. 2011 var inget undantag när man som en av de första producenterna i Chablis inledde skörden den 31 augusti. 2011 var ett år då de klimatiska förhållandena gjorde att druvskalen var ovanligt tunna, vilket medförde att det blev extra viktigt med manuell skörd för att inte druvorna skulle skadas.

Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre Domaine 2011

Art: 95231
Pris: 269kr
Alk: 12,5 %
Antal: 240 flaskor
Lansering: 1 augusti

Beskrivning:
Komplex doft med fruktiga och blommiga aromer samt intensiva mineraltoner. Elegant komplex smak med citrustoner och lång mineraldominerad eftersmak. Kommer med tiden att utveckla mer mogen frukt. Ett utmärkt sällskap till fisk, skaldjur och ljust kött, gärna tillsammans med en gräddig sås.

Framställning:
Druvorna till detta vin kommer från Premier Cru området Montée de Tonnerre som täcker in 43 hektar och ligger på den högra sidan av Sereinfloden, varav 1,58 hektar på den södra/sydöstra delen tillhör William Fèvre . Druvorna till detta vin kommer uteslutande från egna vingårdar. Jordmånen består av vit sten, märgel och kalksten (Kimmeridge). Den undre jorden är rik på mineral blandat med rester av fossiler och ostronskal från fornhistorisk tid. Endast gravitation används i framställningen, ingen mekanisk pumpning, för att bibehålla den höga kvaliteten på druvorna. 50 % av druvorna har lagrats i 4-6 månader på franska ekfat, minst 6 år gamla, resterande del har legat på mindre rostfria ståltankar i 10-15 månader.

Chablis Grand Cru Bougros “Côte Bouguerots” Domaine 2011

Art: 95525
Pris: 539kr
Alk: 12,5 %
Antal: 48 flaskor
Lansering: 22 augusti

Beskrivning:
Mycket stor och komplex, frisk mineralbetonad smak med en tät och elegant struktur. Lång och elegant mineraldominerad eftersmak. Passar utmärkt att servera till lite kraftfullare rätter med fisk och skaldjur eller till grillat ljust kött med gräddiga såser.

Framställning:
Detta Grand Cru område utgörs av 12,62 hektar på den västra/sydvästra änden av Côte des Grand Crus och ligger belägen på en brant (mer än 30 %) sluttning. Fêvres del av området uppgår till 6,23 hektar, vilket är 49 % av den totala ytan. Av dessa ligger 2,11 hektar i ”Côte Bouguerots”, beläget vid fotändan av sluttningen med full exponering mot söder. Druvorna till detta vin kommer uteslutande från egna vingårdar. Jordmånen består av en blandning av lera och sten på relativt tunn jord. 60-70 % av druvorna har lagrats i 4-6 månader på franska ekfat, minst 6 år gamla, medan resterande del har legat på mindre rostfria ståltankar i 12-15 månader.

Chablis Grand Cru Les Clos Domaine 2011

Art: 95527
Pris: 649kr
Alk: 13 %
Antal: 48 flaskor
Lansering: 22 augusti

Beskrivning:
Ungt och något knutet idag men har påtagligt komplex karaktär med mycket koncentrerade fruktiga, blommiga och kryddiga toner samt en tydlig mineralitet. Vinet är oerhört välstrukturerat och har en mycket lång eftersmak med citrus och mineraltoner. Detta är verkligen ett vin att lägga undan minst ett par år för att hela dess potential skall komma till sin rätta. Serveras till fisk- och skaldjursrätter med smakrika tillbehör, gärna tillsammans med gräddbaserade såser. Passar också utmärkt till grillat ljust kött och fågel.

Framställning:
Chablis Grand Cru Les Clos utgörs av 26,04 hektar vid södra sidan av Côte des Grand Crus. Les Clos är även känd som vaggan av Chablis vingårdar. Févre äger totalt 4,11 hektar, vilket utgör 16 % av Les Clos med full exponering mot söder. Druvorna till detta vin kommer uteslutande från egna vingårdar. Vinlotterna ligger på appellationens högre belägna delar. Jordmånen är stenig där större delen utgörs av vit, tjock lera blandat med ett konglomerat av fossiler och stenar. 60-70 % av vinet har legat tillsammans med jästfällningen på franska ekfat, minst 6 år gamla, medan resterande del av vinet lagrat på mindre rostfria ståltankar i 12-15 månader.

För mer information och pressbilder, vänligen kontakta:

Mats Abrahamsson
Senior Brand Manager
mats.abrahamsson@bibendum.se

Eller:

Sofie Labraaten
Project Manager Marketing & Communication
sofie.labraaten@bibendum.se

Bibendum är en av Sveriges ledande importörer av vin, öl och sprit och har fått förtroendet att representera ett stort antal starka producenter och varumärken på den svenska marknaden. Företaget grundades 1996 och hade inledningsvis ett stort fokus på den snabbt växande vinportföljen. Idag har Bibendum utvidgat sin verksamhet och har kompletterat sitt breda sortiment av vin med både importöl och sprit.  Sedan 2004 ingår Bibendum i den finska vin-och spritkoncernen Altia Corporation.