Chalmers Innovation

Chalmers Innovation Seed Fund investerar i Witsbits

Pressmeddelande  •  2010-06-23 13:38 CEST

Chalmers Innovation Seed Fund investerar i Witsbits AB, som är Skandinaviens ledande leverantör av programvara för molntjänster. Witsbits utvecklar och erbjuder en mjukvara som gör det möjligt för Internetleverantörer att enkelt sälja datorkraft per minut och sekund.

Witsbits levererar programvara för mätning och fakturering av molninfrastrukur. Mjukvaran mäter användningen av datorkraft på samma sätt som man mäter elektricitet. Det innebär att slutkunden endast betalar för den kapacitet som förbrukas samtidigt som Internetleverantören får tillgång till en ny affärsmodell som ger ökade intäkter.

– Det är viktigt att notera att utvecklingen mot molntjänster drivs av slutanvändarna. Ett exempel på en slutanvändare är en IT-avdelning. De vill ha en debiteringsmodell för serverdrift liknande elbranschens där man bara betalar för de resurser man använt. De vill också få tillgång till serverresurser när behovet uppstår, utan att förboka, och utan väntetid. Med vår Go Cloud™-produkt kan Internet- och driftleverantörer möta kundernas nya krav. Att den nya affärsmodellen som Go Cloud möjliggör ger utrymme för större vinstmarginaler är såklart också en viktig faktor, säger Mikael Lirbank, VD och grundare av Witsbits.

– Det är många som pratar om molntjänster, men Witsbits har redan både färdiga mjukvaruprodukter och kunder vilket gör att de har en unik förståelse för kundbehoven. Teamet bakom bolaget är etablerat både i Silicon Valley och på Chalmers Innovation och är kunskapsledande inom sitt område, vilket gör att vi tror starkt på Witsbits, säger Timo Lehes, Investment Manager för Chalmers Innovation Seed Fund.

– Investeringen innebär att vi kan växa snabbare genom att intensifiera våra försäljningsinsatser och öka vår leveranskapacitet. Chalmers Innovation Seed Fund är en stark partner och ägare för Witsbits framtida utveckling. Det känns behagligt att ha en institutionell ägare i bolaget, avslutar Mikael Lirbank, VD och grundare av Witsbits.

För ytterligare information kontakta:

Timo Lehes, Investment Manager på Chalmers Innovation Seed Fund, 0702-11 51 33, timo.lehes@chalmersinnovation.com

Mikael Lirbank, VD och grundare av Witsbits, 0708-30 95 88, mikael@witsbits.com,

Mer om Witsbits AB

Witsbits är ett ledande bolag inom mjukvara för automatisering, resursmätning och försäljning av infrastruktur. Go Cloud™ är bolagets produkt för försäljning av infrastruktur som en tjänst i molnet. Den sköter identitetshantering, mätning och debitering. Genom att erbjuda en nyckelfärdig mjukvara till Internetleverantörer kan dessa snabbt komma igång och sälja datorkraft och överföring i molnet till sina kunder och automatiskt debitera helt baserat på slutkundens individuella nyttjande av resurser. Go Cloud™ har allt som behövs för att komma igång, driva och sälja molninfrastruktur. www.witsbits.com

Mer om Chalmers Innovation Seed Fund

Chalmers Innovation Seed Fund investerar i företag som är eller har varit verksamma vid Chalmers Innovation. Chalmers Innovation verkar som fondens managementbolag genom att föreslå investeringar och utveckla fondens innehav. Investorer i fonden är European Investment Fund, Sjätte AP-fonden, Länsförsäkringar, Stiftelsen Chalmers och Chalmers Innovation.

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation har sedan 1999 varit med och startat 95 företag. Företagen hade under 2009 en total omsättning på 360 miljoner kronor. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,24 miljarder kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. www.chalmersinnovation.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom