Chalmers Innovation

Chalmers Innovation skickar göteborgsföretag till Silicon Valley

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 08:21 CEST

Under våren har 15 team genomgått Chalmers Innovation Startup Camp, och den 20/5 presenterar de sig på Demo Day, som i år kombineras med Stena Innovationsdag. Vinnarteamet får en resa till Silicon Valley, där de får träffa investerare och framgångsrika entreprenörer. Dessutom föreläser Caroline Krensler, utsedd till 2013 års entreprenör av Veckans Affärer och Roberto Bonanzinga, investment partner i Balderton Capital.

Med affärsidéer baserade på teknik har de 15 teamen kommit in på det tio veckor långa campet, där de med hjälp av affärscoacher, workshops och inspirationsseminarier fått verifiera sin idé. Den 20/5 kommer man utse vinnarteamet som får en resa till Silicon Valley, och möten med investerare och framgångsrika entreprenörer. Under Demo Day får de dessutom pitcha, med chans att vinna tre månaders fri kontorsplats hos Chalmers Innovation.

Besökarna, som är investerare, studenter och entreprenörer, väljer pitchvinnaren och får inspireras av föreläsare som Caroline Krensler, utsedd till 2013 års entreprenör av Veckans Affärer, Roberto Bonanzinga, investment partner i Balderton Capital och Johan Carlsten, Vicerektor på Chalmers. Flera av inkubatorföretagen kommer också att finnas på plats för att presentera sina produkter och tjänster.

Kontaktpersoner:

Andrzej Brud, VD
andrzej.brud@chalmersinnovation.com

Szofia Jakobsson, Marknadskoordinator
szofia.jakobsson@chalmersinnovation.com

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 104 företag. Företagen hade under 2011 en total omsättning på 558 miljoner kronor och 406 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,45 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP).