Chalmers Innovation

Chalmers Innovations Startup Camp 2013 Entreprenörer med sikte på framgång

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 13:31 CET

För tredje året i rad arrangerar Chalmers Innovation Startup Camp. Startup Camp riktar sig till drivna, nytänkande entreprenörsteam som under 10 veckor ska utveckla en betaversion av sin produkt, lansera och få återkoppling från användare. Av många engagerade entreprenörer valdes 10 team ut som ansågs ha bäst potential. De mest framgångsrika teamen har efter de här 10 veckorna en möjlighet till finansiering av Chalmers Innovation eller externa investerare.

Det som teamen har gemensamt är att de är utvecklingsskickliga, självgående och har en enorm vilja. Detta ska sedan under hårt arbete, driva dem framåt under de kommande 10 veckorna.

Till sin hjälp får teamen inte bara ta del av Chalmers Innovations erfarenhet, kompetens och nätverk av investerare. Det hålls även gästföreläsningar samt att teamen har tillgång till kontorslokaler på Chalmers Innovation, Stena Center.

”Detta är tredje gången vi kör Startup Camp och intresset från startups har varit större än någonsin. Samtliga 10 team har potential att lyckas bygga en intressant affär och vi ser fram emot den intensiva period vi har framför oss. Nytt för i år är också att flera etablerade företag bidrar med resurser, engagemang och kompetens vilket ökar möjligheten för teamen att röra sig riktigt fort framåt”, säger Per Sahlin, affärsutvecklare på Chalmers Innovation och ansvarig för Startup Camp.

Den stora finalen är Demo Dagen den 25 april på Visual Arena, Lindholmen Science Park. Då vi bjuder in vårt nätverk, investerare, rådgivare och partners. Teamens resultat presenteras och eftermiddagen avslutas med mingel och möjligheten att få träffa och lära känna teamen bättre.

För mer information besök www.cistartupcamp.com

Om du har missat att vara ett av teamen denna omgång så misströsta inte. Det kommer fler möjligheter, håll utkik på hemsidan, alternativ följ oss på Chalmers Innovations Facebook och blogg.

För ytterligare information kontakta:
Per Sahlin, ansvarig Startup Camp, Chalmers Innovation, tel. 0701-60 11 80

Mer om Chalmers Innovation Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 104 företag. Företagen hade under 2011 en total omsättning på 558 miljoner kronor och 406 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,45 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP)