EcoGuard AB

Chalmers Studentbostäder installerar MBus-integration med EcoGuard för individuell mätning av el-, vatten och temperaturmätning

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 20:01 CEST

Chalmers Studentbostäder har integrerat trådbaserade MBus-installationer för el- och vattenmätning med EcoGuards insamlingssystem och portalen EcoSoft för mätning och debitering. Installationen avser ca. 400 lägenheter och har kompletterats med EcoGuards trådlösa system för temperaturmätning. Det ger kontroll på temperaturer och en möjlighet att styra uppvärmning med innetemperatur.

”Vi satt med olika installationer av MBus el- och vattenmätare utan integration mot något centralt system. EcoGuard integrerar nu dessa mätare mot sin portal EcoSoft vilket möjliggör insamling och debitering av all mätning i ett och samma system.
Nu kan vi bygga ut med EcoGuards trådlösa mätsystem för IMD i övriga fastigheter vilket för oss blir enklare och ger en bättre Pay Off-tid. Med EcoGuard kan vi nu även styra våra fastigheter via ModBus på innetemperatur och det ger vår förvaltning en god överblick.” Säger Joakim Wallin VD Chalmers Studentbostäder.

Fördelen med EcoGuards stöd för MBus-insamling är att fastighetsbolag kan ta in mätvärden från befintliga installationer av MBus-mätare till portalen EcoSoft. Samtidigt kan EcoGuards trådlösa mätsystem installeras i andra fastigheter och alla mätvärden hamnar i samma portal, EcoSoft, där kopplingen mot aktuellt ekonomisystem sker för individuell debitering av de boendes förbrukning.

”Det är ett viktigt steg för EcoGuard att integrera oss mot andra system och plattformar”, säger Per Ernedal VD EcoGuard. ”Detta är ett led i vårt arbete att bli det naturliga valet av leverantör av IMD för Sveriges fastighetsbolag.”

För mer information, vänligen kontakta:

Per Ernedal
, VD och marknadsansvarig EcoGuard
Mobil: 073-519 44 00  E-post: per.ernedal@ecoguard.se

Joakim Wallin, Chalmers Studentbostäder
E-post: joakim.wallin@chalmersstudentbostader.se

EcoGuard sparar pengar och miljön med trådlös mätning i fastigheter. EcoGuard är en komplett leverantör från utveckling till produktion, implementation och drift. Företaget erbjuder mätning och debitering av vatten, värme och el och har trådlösa innetemperaturgivare som möjliggör injusteringar av hus och att styra hus på innetemperatur. Vi har kontor i Örebro, Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping.