Chalmers Teknologkonsulter AB

Chalmersstudenter tävlar om vem som är bäst på att sammanföra akademi och näringsliv

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2013 10:30 CEST

För andra året i rad genomförs nu CTK Bachelor's Challenge, en uppsatstävling med fokus på att belöna de kandidatarbeten som genomförs på Chalmers Tekniska Högskola varje år. Tävlingen pågår under våren med olika uttagningar och avslutas med ett stort finalevent fredagen den 24 maj där några av årets mest framstående Chalmersstudenter kommer koras.

Tävlingen är instiftad för att skapa nya möjligheter för akademiska resultat att kopplas samman med näringslivet ur ett nyttiggörandeperspektiv. Genom att delta i CTK Bachelor’s Challenge måste de tävlande studenterna fundera kring hur deras arbete kan få ett praktiskt användningsområde och skapa nytta i framtidens samhälle, vilket ställer höga krav på analysförmåga och kommersiell förståelse. De grupper som på bästa sätt lyckats förstå hur deras resultat kan användas till detta ändamål vinner 20 000 kr.

“Det här är en fantastisk möjlighet för Chalmersstudenter att inse hur värdefull deras kompetens är redan under grundutbildningen. Samtidigt lyfter vi frågan om hur avståndet mellan akademi och näringsliv kan minska genom ett spännande tävlingskoncept”, säger Carl Törneman, VD på Chalmers Teknologkonsulter.

Finalen avslutas med middag, prisutdelning och festligheter för finalister, jury samt speciellt inbjudna representanter från akademi och näringsliv i Chalmers Kårhus.

Fakta om tävlingen:

CTK Bachelor’s Challenge instiftades våren 2012 av Chalmers Teknologkonsulter AB. Tävlingen genomförs nu för andra året och riktar sig mot studenter som läser årskurs 3 på Chalmers Civil- och Högskoleingenjörsutbildningar och genomför sitt kandidatarbete eller exjobb under våren 2013.

De tävlande grupperna kan delta i tre olika kategorier; Green Initiative & Sustainable Development, Innovation & Entrepreneurship och Advancing Technology & Improving Processes. Finalen genomförs som en presentationsserie där tre finalistgrupper per kategori presenterar sitt arbete för en jury bestående av framstående profiler från Svenskt näringsliv och akademi.

Deltagande juryrepresentanter i årets tävling är bland annat Johan Carlsten, Vice Rektor, Chalmers, Caroline Krensler, Vice VD, Vinngroup AB, Carl- Peter Thorwid, VD Accenture Sverige, Eva Karlsson, VD SKF Sverige och Cecilia Gunnarsson, Miljöchef, Volvo Group

Datum: 24/5 kl. 13.00  Plats: RunAn, Chalmers Kårhus, Chalmersplatsen 1, 41258 Göteborg

Kontaktperson: Carl Törneman, VD Chalmers Teknologkonsulter AB, carl.torneman@ctk.se, 0704135052

Chalmers Teknologkonsulter AB skall vara Sveriges ledande studentkonsultbolag, den mest stimulerande arbetsplatsen för studenter och Sveriges främsta plantskola för framstående medarbetare, entreprenörer och ledare!