Föreningen Glasbyn Målerås

CHAOS – konstglasutställning i Pininfarinas bergrum i Uddevalla - Formgivaren Mats Jonasson Målerås ställer ut sina mästerverk i kristall

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 10:01 CEST

Formgivaren Mats Jonasson Målerås ställer i sommar ut sina särpräglade mästerverk i kristall på konstglasutställningen CHAOS – en tolkning av världsrymden där allting skapades. Det är företaget Phromotion som arrangerar utställningen i Pininfarinas bergrum i Uddevalla. Utställningen har öppet från och med den 7 juli till och med den 10 augusti. Vernissage lördagen den 7 juli kl 12.00. Fri entré till utställningen.

-  Våra skogar har sedan urminnes tider påverkat folksjälen. Inspirerad av denna natur har jag med öppna sinnen skapat mina särpräglade objekt i kristall, säger Mats Jonasson.

Smideskonst av Berth Johansson

Berth Johansson, Smedja Volund, deltar också i utställningen med sin unika smideskonst.

För ytterligare information:

Mats Jonasson Målerås, formgivare, tel. 0481-314 03, 070-60 31 118

mail@matsjonasson.com     www.matsjonasson.com

Per-Eric Pettersson, Phromotion, tel. 0702-69 03 50

Roger Fahlén, Phromotion, tel. 0734-99 65 93

info@phromotion.se  www,phromotion.se

www.volund.se

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu