Charity Rating

Charity Rating presenterar årets ideella julklappsguide

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2010 20:20 CET

En julgran i svenska urskogen, godnattkramar eller varför inte en toalett? Charity Rating publicerar den fjärde upplagan av den ideella Julklappsguiden.

Intresset för vår sökbara databas, Givarguiden, har sedan starten ökat med 100 % per år och under julen är intresset som störst. Av den anledningen tog vi för några år sedan fram en guide till ideella julklappar – Julklappsguiden”, säger Camilla Backström, VD Charity Rating.

Det finns ett ökande intresse både hos allmänheten och hos företagen att skänka en julgåva med ideell anknytning.  Allt eftersom efterfrågan ökar har de ideella organisationerna blivit mer uppfinningsrika i sina erbjudanden.  ”Det första året var Julklappsguden relativt begränsad men årets upplaga av julklappsguiden visar att de ideella organisationerna har blivit mer kreativa i sina paketeringar av julklappserbjudanden och guidens omfång har därför ökat. Julklappsguiden är vår mest nedladdade produkt och hade ca 10 000 nedladdningar inför julen 2009.”, säger Camilla Backström, VD, Charity Rating.

I år redovisar Charity Rating en rad nya och kreativa erbjudanden från 39 organisationer. Det har bland annat blivit alltmer populärt att tillhandahålla en specifik webbshop med julklappserbjudanden som är kopplade till organisationens verksamhet.  Exempelvis erbjuder Ett klick för skogen en julklappsgran som för alltid kommer att få stå kvar i den svenska urskogen. Hos Hjärt- och Lungfonden kan man köpa och ge bort forskartid och genom Plan Sverige kan man skänka bort ett födelsebevis till barn som idag inte har något och därför inte finns i myndigheternas ögon.

”Julhandeln förväntas slå nya rekord i år igen.  Enligt Handelns utredningsinstitut kommer vi att konsumera för hela 65 miljarder kronor under december månad.  Vi på Charity Rating hoppas att vår Julklappsguide kan locka givare att ta en liten del av sin julklappsbudget och inspireras till nya typer av klappar under granen som skänker en meningsfull jul.”, säger Camilla Backström, VD, Charity Rating.

För mer information kontakta:

Camilla Backström, VD, Charity Rating

Camilla.Backstrom@charityrating.org, tel: +46 (0) 706595055

Charity Rating

Charity Rating är givarnas intresseorganisation och arbetar som en opartisk rådgivare och informationskälla. Med information och rådgivning hjälper vi givare - privatpersoner, företag och stiftelser - att göra medvetna val i sitt givande. Sedan starten 2005 har vi samlat information om hundratals ideella organisationer och skapat Sveriges enda samlade databas där man kan söka information om de ideella organisationerna. Genom att skapa förutsättningar för givaren att se ett tydligt resultat av sina insatser bidrar Charity Rating till att det blir både enklare och roligare att utveckla hållbara och långvariga ideella engagemang. www.charityrating.org