RISE Research Institutes of Sweden AB

Chark-SM 2016 avgjort

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 13:20 CEST

Igår, torsdagen den 27 oktober korades årets 16 Svenska Mästare i Chark-SM – Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Bland annat utsågs bästa julskinkan, falukorven, isterbandet, salamin, syltan och grillkorven. Såväl stora företag med försäljning över hela landet, som mindre charkuteriföretag har fått mycket goda resultat, och fler än någonsin har mottagit kvalitetsstämplar i guld.

Bland årets Svenska Mästare finns bland annat familjeklassikern Mamma Scans köttbullar i köttbulle och hamburgare-klassen och i Isterbands-klassen vann det lilla familjeföretaget Wictor Olssons. Sparrisskinkan från Direkt Chark var bäst i kokta helköttsprodukter-klassen och SM-titeln i julskinka gick till Björk & Co.

– Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Att så många kvalitetsstämplar i guld har delats ut visar vilken hög klass våra svenska charkuterier håller. Alla tävlande charkuterier har blindtestats enligt strikta kvalitetskrav av en kunnig domarpanel, för att kunna utse Sveriges bästa charkuterier, säger Susanne Ekstedt, projektledare på SP Food and Bioscience som arrangerar Chark-SM.

Syftet med tävlingen är både att bidra till att höja kvaliteten men också att göra det enklare för konsumenterna att välja riktigt bra charkuterier i butiken. Alla produkter som når den högsta kvalitetsnivån belönas med en kvalitetsstämpel i guld och bland dem utses en Svensk Mästare i varje klass. 750 charkuterier från 61 olika företag var anmälda till tävlingen. De tävlade i 16 olika klasser, och utöver det delades det ut hedersutmärkelser till ekologiska och klimatanpassade produkter.

Alla Svenska Mästare finns på www.charksm.se

För ytterligare information, kontakta: Susanne Ekstedt, projektledare Chark-SM, SP Food and Bioscience, tfn: 010-516 66 53,
e-post: susanne.ekstedt@sp.se

Bilder för fri publicering Rebecca Sinnerstedt tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se