Infor

Charles Phillips ny vd för Infor

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 09:27 CEST

Bakgrund på Oracle, Wall Street samt inom USA:s marinkår

Infor utser Charles Phillips till ny vd och medlem i styrelsen. Avgående vd Jim Schaper blir ny styrelseordförande för Infor.

Charles Phillips har över 20 års erfarenhet av ledarskap inom mjukvaruindustrin, senast som vd för Oracle, där han ledde företaget till en omsättningstillväxt på nästan 300 procent under sju år. Han spelade även en nyckelroll i Oracles framgångsrika förvärvsstrategi, inklusive uppköp av BEA Systems, Hyperion Solutions och Siebel Systems.

– Infor har i tysthet byggt upp världens tredje största leverantör av affärssystem, med en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på 59 procent under de senaste sju åren. Jag vill fortsätta att driva teamet på över 8 000 erfarna anställda framåt, mot nästa tillväxtfas. I en bransch som präglas av konsolidering har Infor visat sin förvärvskompetens, och framgångsrikt integrerat över 70 företag, säger Charles Phillips.

Jim Schaper, Infors nuvarande vd, förblir vid sin post som styrelseordförande i företaget, och fortsätter att spela en avgörande roll i företagets strategiska utveckling.

– Charles Phillips är en kompetent chef som kommer att bidra med de kunskaper och den branscherfarenhet som krävs för att leda företaget till fortsatt tillväxt. Charles är en sann visionär inom teknologibranschen och har en unik bakgrund från en av våra ledande branschkollegor, utöver sina år på Wall Street, säger Jim Schaper, Infors styrelseordförande.

Charles Phillips tillträder posten som vd för Infor vid en avgörande brytpunkt i bolagets fokus i och med lanseringen av nästa generations företagsplattform, Infor ION, i januari. Infor ION möjliggör ett gemensamt arbetsflöde, bättre övervakning och förvaltning av affärsprocesser för alla Infors företagsapplikationer, oavsett om de är lokala system eller molnbaserade lösningar. Dessutom kommer företagets produkter att ha ett gemensamt användargränssnitt, portal, verktyg för omvärldsbevakning och samarbetsverktyg, samt andra funktioner plockade från företagets olika produktlinjer.

Charles Phillips har även vd för Morgan Stanleys avdelning för analys av mjukvarubranschen, samt kapten i USA:s marinkår.

Infors pressrum: http://www.infor.com/infornow/
Blogginlägg av Jim Schaper: http://blogs.infor.com/insights/2010/10/introducing-infors-new-leader-for-our-next-phase-of-growth.html

Pressbild

För mer information, kontakta:
Tanja Hossfeld, Infor
tanja.hossfeld@infor.com

Anna Lagerkvist, Cloudberry Communications
anna@cloudberry.se

Om Infor
Infor erbjuder sina drygt 70 000 kunder bättre och mer samarbetsinriktade affärssystem. Infors mjukvara är lätt att köpa, enkel att använda och smidig att hantera. Infors mjukvara är utformad för evolution, inte revolution. Det finns ett bättre sätt: för att ta reda på mer, besök www.infor.com.