Propartner AB

Charterresenärer plågas av smärtor i öronen under flygturen.

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 13:12 CEST

I och med att flyget ökar igen så ökar också de som plågas av Otic Barotrauma, eller obehag och smärtor i öronen, när de flyger.

Medicintidskriften The Journal of Laryngology & Otology har i sin undersökning påvisat att 65% av alla barn upp till 11 år lider av ont i öronen när de flyger. Dessutom visade undersökningen att 46% av alla vuxna upplever samma smärtor och obehag som barnen.

Den medicinska termen är; Otic Barotrauma och har uppmärksammats stort i läkarvärlden då antalet flygpassagerare ökar stort.

The Journal of Laryngology & Otology visar också att av dom som upplever obehag och så smärta så upplever 31% problemen när planet lyfter, medan majoriteten 85% upplever smärtor när planet börja gå ner för landning.

Men tidskriften säger också att man inte måste leva med dessa smärtor. Man pekar ut de speciella tryckutjämnande öronpropparna EarPlanes som en hjälpare i nöden. Dessa öronproppar lindrar effektivt obehagen. Försäljningen av öronpropparna har fullkomligt exploderat i år. Såväl passagerare som flygvärdinnor använder de tryckutjämnande öronpropparna.

-  ”Det gläder oss självklart att en så prominent medicinsk tidskrift rekommenderar vår produkt. EarPlanes finns på Apoteken och på de flesta flygplatser. Vårt samarbete med dåvarande Luftfartsverket och föreningen Svenskt Flyg (ett samarbetsorgan inom Svensk Flygindustri) när EarPlanes introducerades, har gjort att vi tillsammans har lyckats sprida vårt budskap om att det finns en lösning på denna plåga”, säger Mario Usilla, ansvarig för Propartner AB som är importör av EarPlanes till Norra Europa.

- ”Denna sommar har våra vildaste försäljningsprognoser spräckts, man märker att folk har gott om pengar och gärna flyger till semesterorten. Skillnaden mot förr är väl att man nu snart inte kan urskilja någon nedgång mellan olika månader, förutom juli så börjar det bli ganska jämnt flygmönster året om... Något som de stora charterarrangörerna bekräftat för oss.”

-  ” Låt mig också få tillägga kort” , säger Mario Usilla, ”EarPlanes är sedan 1996 säljs på flygplatser, men framförallt på Apotek i de flesta EU-länder såväl som USA, Japan, m.fl.”, avslutar Mario Usilla.

Aviation Health Institute en samarbetsorganisation inom EU för främjande av bättre flyghälsa, rekommenderar också EarPlanes som lösning på Otic Barotrauma i ett inslag i ett konsument/hälso-program på Dansk TV för ett tag sedan.

För ytterligare information kontakta: Mario Usilla, Propartner AB, direkt tel 0705-68 73 60.

www.propartner.se

Propartner AB är ett handelsbolag som säljer intressanta och innovativa produkter på marknaderna i Norra och mellan Europa. Vi representerar starka varumärken och produkter som uppfattas som mycket konkurrenskraftiga inom sina olika segment. Produkterna är antigen oerhört unika och patenterade eller specifika och extremt konkurrenskraftiga när man jämför pris, kvalité och övrig prestanda.

Produkterna vi handlar med finns representerade hos alla stora och ledande internationella apotekskedjor och andra landsomfattande kedjor.