Signpost AB

Chefen - en risk?

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 10:49 CEST

Hur undviker vi felrekrytering av chefer med hjälp av bakgrundskontroller och riskanalyser var ämnet för Signposts deltagande i TNGs frukostseminarium kring just bakgrundskontroller den 22 maj.

Kort kan konstateras att en bakgrundskontroll inte är en framtidskontroll. Alla fakta vi får på bordet kring en person, vare sig det är s.k. avvikelser, juridiska ärenden, händelser av olika art, måste ses i kombination med egenskaper hos den blivande chefen. En fläckfri bakgrund är ingen garanti för en fläckfri framtid.

Gör en SWOT är budskapet, hur slår olika egenskaper för ett beteende och en attityd hos chefen?

Vad kan vi göra för att eliminera riskfaktorer? I korthet handlar det om att uppmärksamma riskområden som kapacitet, riskbenägenhet, värderingar och omdöme.

Det finns tyvärr inga garantier är budskapet, men genom att ha så mycket fakta och information kring en kandidats bakgrund kan vi med en djupare analys och testning av egenskaper som med - eller motverkar eliminera risk att rekrytera fel chef till fel uppdrag.

Fredrika Schartau, partner och seniorkonsult

Signpost

Signpost arbetar med rekrytering och utveckling av chefer. Vårt namn indikerar att vi vägleder individer och organisationer till framgång i arbetslivet.

Vi startade i september 2013 med lång respektive erfarenhet från rekrytering och utveckling av chefer från andra välrenommerade företag i branschen. se mer på www.signpost.se