Larsson & Co - konsulterna som kan ITIL & Förändringsledning

Det Självspeglande ledarskapet - Chefen kan inte gömma sig i kristider

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 21:27 CEST

En inspirerande och spännande chef & ledarskapsintervju av fackförbundet ledarna.

Chefen och ledarskapsutvecklaren Freddie Larsson beskriver hur han till sist lyckades ringa in kärnfrågan: hur svårt kan det vara? Sagt och gjort, Freddie Larsson tackade ja till att leda den sargade IT-avdelningen. Det var hans första riktiga chefsjobb med helhetsansvar för både personal och budget.

– Det var minst sagt ett prekärt läge men samtidigt otroligt inspirerande och spännande. Jag var egentligen aldrig rädd eller orolig utan snarare spänd och förväntansfull, säger han.

Bland det första han gjorde som ny chef var att införa sjukhusinspirerade ronder på företaget.

Gick runt i verksamheten

– Jag gick runt i verksamheten, knackade personer på axeln och frågade vad som fungerade och inte, och vad de behövde från vår sida. Det finns inget självändamål med en stödfunktion, den är till för att leverera efter behov, säger Freddie, och pekar på vikten av att hålla motivationen uppe hos de anställda som valt att stanna.

– Känslan av att det man gör betyder något är viktig. Vi är väldigt bra på att lyfta fram och berömma våra barn, men när det gäller andra vuxna är vi sämre. Det är otroligt enkelt att bara säga ”fasen vad bra gjort av dig, Anders”, säger Freddie Larsson.

När det blåste som hårdast var han noga med att själv stå främst i ledet; att visa att han inte hukade.

– Som ledare måste du skapa hopp. Du måste kunna förmedla att ”det här klarar vi tillsammans”. Det går inte att gömma sig inne på kontoret i kristider, då ska man vara ute bland medarbetarna, säger Freddie.

Transparens

Under den turbulenta tiden såg han också till att snabbt delge sina medarbetare all information han kunde. Både för att hålla dem underrättade, och även för att stävja den mängd rykten som florerade. Det är något han råder andra chefer att göra:

– Det gäller att vara så transparent som det bara går i sin kommunikation.

När en storm ska ridas ut gäller det som chef att våga lägga mindre akuta arbetsuppgifter åt sidan, menar Freddie Larsson.

– Det gäller att välja ut kanske fem områden och jobba stenhårt på dem, att göra rätt saker, säger han.

Läs hela chefsintervjun på Ledarnas hemsida

Freddie Larsson är expert på att analysera, utveckla och etablera de processer, tjänster, verktyg och organisatoriska strukturer som behövs för att skapa ett modernt ledarskap och/eller en förtroendeingivande tjänsteleverans.

Boken "Kan jag så kan du" är en skildring av vardagens ledarskap och en berättelse av
och om en spännande människa som på ett personligt och självutlämnande sätt
berättar om sina erfarenheter, misstag och lärdomar.