ManpowerGroup

Chefer flörtar och medarbetarna snackar skit

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 11:21 CET

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet och självfallet visar vi också känslor på arbetsplatserna. Vi gråter, skrattar och kramas men endast två procent uppger att de flörtat med chefen. Samtidigt uppger var fjärde manlig chef att de någon gång flörtat med medarbetare. Men vi har även konflikter på jobbet och särskilt inom media och kultur och i byggbranschen där var tredje uppger att de snackar skit om chefen. Detta fram går av den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där drygt 8 000 personer i Manpower-panelen svarat på frågor om arbete och karriär.

Flera undersökningar, inte minst den förra Work Life-undersökningen, pekar på att gränsen mellan den privata och professionella sfären håller på att försvinna. Men färska siffror visar nu att endast en av tio anställda önskar att de hade en närmare personlig relation med sin chef och detsamma gäller för cheferna: nio av tio vill inte ha en närmare relation med sina medarbetare. Samtidigt uppger 20 procent av cheferna, och hela 24 procent av de manliga, att de flörtar med medarbetarna medan mycket få av medarbetarna flörtar med sin chef.

– Det är viktigt att man förhåller sig professionell och inte relationell till sina medarbetare som chef. Integritet i sin roll som ledare är viktigt för att skapa ett bra klimat på arbetsplatsen. Även om man ska ha ett bra och nära samarbete med sina medarbetare så visar undersökningen tydligt att det är få som vill ha en personlig relation med sin chef, säger Anki Ljung, HR direktör för ManpowerGroup Sverige.

Självfallet skiljer det sig rejält mellan branscher – flörtigast är man i reklam/PR/marknadsförings-branschen medan homogena branscher och arbetsplatser som t ex byggbranschen och hälso- och sjukvård flörtar i betydligt mindre omfattning.

Vi verkar ha roligt på de svenska arbetsplatserna; vanligast när det gäller känslor på jobbet är att skratta med chefen, följt av att prata känslor och privat förhållande.

Konfliktrelaterade känslor är också vanliga. Bråk, skitsnack och mobbning är relativt utbrett men även här skiljer det sig åt mellan branscherna. Inom både media- och kulturbranschen och byggbranschen är det ”bråkigt” – 36 procent i mediebranschen snackar skit om chefen och 22 procent av byggcheferna har skrikit åt sina medarbetare.

Undersökningen kan sammanställas i ett känsloindex som toppas av marknad, reklam och PR följt av kundtjänstarbeten medan byggbranschen placerar sig utanför tio-i-topplistan:

1. Marknad, reklam och PR.
2. Kundtjänstarbete.
3. Kontor och administration.
4. Försäljning.
5. Media och kultur.
6. Management.
7. Hälso- och sjukvård.
8. Ekonomi och finans.
9. Service, handel och butik.
10. Forskning och utveckling.

För tabeller, se bifogat PDF-dokument.

För mer information, kontakta:
Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43.
hma@manpower.se

www.manpowergroup.se/pressrum kan följande laddas ner:

• Rapport

Om Manpower Work Life

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel som kontinuerligt kommunicerar vad människor i Sverige tycker om jobbet, lönen och annat som är viktigt i livet. Panelen består av närmare 20 000 personer, som svarar på aktuella frågor om arbetslivet. Panelen representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst.

Fakta om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det innovative workforce solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och verksamheten i ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken; Experis, Manpower och Right Management.
Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.