Mental Ergonomi, Anneli Godman

Chefer och medarbetare lika ansvariga för ohälsan

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2016 15:08 CEST

"Det är här komplexiteten ligger, som jag upplever det! Att få båda sidor att se varandras sidor av samma mynt med en förståelse för att alla behöver bidra för att skapa den organisatoriska och sociala arbetsmiljö som Arbetsmiljöverket ställer nya krav på."

”Jag är så trött på att vi ska göra allt och medarbetarna bara ska sitta still och ta emot!”, hör jag många personalansvariga och flera chefer på olika nivåer säga. ”Organisationen måste agera, vi har chefer och ledare som inte ser och förstår någonting när det gäller hur vi mår. Vi ska bara leverera, men vi får inte rätt förutsättningar!”, hör jag många medarbetar säga. Vems är ansvaret för bättre organisatorisk och social hälsa egentligen?

En högaktuell fråga! Komplex, absolut, men faktiskt inte så svår att besvara som det kan tyckas vid en första anblick. Alla parter har naturligtvis ett ansvar. Och ett viktigt första steg för att kunna ta sitt ansvar, på båda sidor, är att ta del av varandras verklighet.

Många medarbetare i olika organisationer menar att deras chefer inte ser dem och inte ger den återkoppling de känner att de är värda och behöver för att orka göra bra ifrån sig i längden. De blir ständigt besvikna när de anstränger sig till max, tar av sin fritid för att leverera och sedan inte får något konkret erkännande för sin insats. Flera högpresterande och otroligt duktiga personer tycker att de får mer kritik än positiv återkoppling. Dessutom har många berättat för mig hur det svider när kritiken sker inför kollegorna. Det är också otroligt vanligt att man känner att man inte får rätt förutsättningar för att arbeta fokuserat och hållbart när man ständigt kastas mellan olika prioriteringar och förväntas vara tillgänglig hela tiden vilket blir slutsatsen när chefens mejl landat i inkorgen kl 23.55 på natten.

Olika versioner

Från ledarsidan hör jag samtidigt hur chefer tycker det är extremt svårt att få högpresterande personer att tagga ner, att göra rätt saker, att göra tillräckligt bra, att inte tolka mejlet på natten som något annat än ett mejl och att det för övrigt mest är privata problem som ligger bakom de stora ohälsotalen...

Läs hela artikeln på Sveriges ledarskapsajt Motivation.se

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.