Chevrolet

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 10:13 CEST

• Första Corvetten rullade av bandet den 30 jun 1953
•Sedan dess har det sålts över 1,5 miljoner Corvetter

Chevrolet firade i söndags sin 60-åring, Corvette. Den kanske mest kända sportbilen i världen har varit med länge, men känner sig yngre och piggare än någonsin. Den första Corvetten rullade av bandet den 30 juni 1953 i Flint, Michigan. Under de sex följande decennierna har den blivit en amerikansk ikon som än idag erbjuder den senaste tekniken ihop med brutal prestanda.

"Under de senaste sex decennierna har Corvette varit en del av den amerikanska kulturen, som sportbil för filmstjärnor, musiker och astronauter”, säger Chris Perry, Vice President, Chevrolet Marketing.

Viktiga fakta som belyser Corvettens 60-åriga historia:

• Corvette är den personbil som har längst kontinuerlig produktion i världen. Den äldsta modellen i världen som fortfarande byggs är Chevrolet Suburban (dock med vissa uppehåll i produktionen).

• Corvette debuterade vid General Motors Autorama i New York den 17 jan 1953. Det blev en sådan succé att en begränsad upplaga om 300 enheter började byggas redan den 30 juni samma år.

• Alla 1953 års modeller var Polo White med röd inredning och de kostade från 3.498 dollar. Under
2006 såldes ”No.3”, den tredje producerade Corvetten 1953, på en auktion för rekordsumman 1.060.000 dollar.

• Corvette var endast tillgänglig med en rak sexcylindrig motor fram till 1955. Det året kom tillvalet V8 motor. 90 procent av alla kunder valde detta, vilket medförde att den sexcylindriga motorn försvann 1956. Sedan dess har Corvetten bara varit tillgänglig med V8 motorer.

• Corvette producerades endast som cabriolet under sina första 10 år. Coupéversionen, "split-window" Corvette Sting Ray, lanserades 1963 under andra generationens Corvette. Omsättningen
fördubblades då det blev en ”året-runt-bil”.

• Cirka 1.560.000 Corvetter har producerats sedan den 30 juni 1953. Den 500.000: e Corvette byggdes 1977, nummer 1 miljon byggdes 1992, och den 1,5 miljonte Corvetten rullade av linan under 2009.

• Corvetter har producerats på tre anläggningar: Flint, Michigan (1953), St Louis, Missouri (1954-1981) och Bowling Green, Kentucky (1981-2014). Förflyttningen från St Louis till Bowling Green gjordes under produktionsåret. Den första Corvette 1981 byggdes i St Louis, och den sista byggdes Bowling Green.

• Produktionsåret 1983hoppades över helt då man förberedde sig inför lanseringen av den nya generationen C4. 44 st prototyper byggdes som 1983 års modell, men endast en finns kvar. Den finns att beskåda på National Corvette Museum i Bowling Green, Kentucky.

Chevrolet grundades i Detroit 1911 och är den fjärde största biltillverkaren i världen med en försäljning på nästan 5 miljoner fordon i mer än 140 länder. Chevrolet erbjuder bränslesnåla bilar med kraftfull prestanda, uttrycksfull design, hög kvalitet och Chevrolet MyLink.
Det europeiska modellutbudet består av bland annat de små citybilarna Spark och Aveo, den lilla Trax SUV, den kompakta Cruze, familjebilen Orlando, den kompakta Captiva SUV, mellanklassbilen Malibu, de legendariska sportbilarna Camaro och Corvette samt elbilen Volt med lång räckvidd. Mer information finns på
www.chevrolet.se och www.media.chevroleteurope.com