Chinova Mötesgård HB

Chinova Mötesgård är nu godkännd Naturens Bästa arrangör.

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 22:05 CET

Sex nya ekoturismarrangörer

Med sex nya arrangörer ökar Naturens Bästa sitt utbud av kvalitetsmärkt svensk ekoturism. Det handlar om sinnliga naturupplevelser kryddade med färskt bröd, sköna sängar och lokala hamburgare, men också om respekt för vilt, nära samarbete med forskare, och ansvarsfull turism i skyddad natur. Den här gången märks bland annat hummerfiske i Kosterhavets nationalpark, kanotturer genom ängs- och hagmarker, fågeljakt i norra Dalarna, jämtländska igloonätter, besök i björniden och smakfulla hälsingevandringar.

- Under de senaste åren har vi sett hur allt fler ekoturismarrangörer på ett tilltalande vis förenar lokalt producerad mat och skönt boende med njutningsfulla naturupplevelser. Även om det mesta ännu är ogjort på det här området, blir svensk ekoturism allt duktigare på att tillfredsställa alla sinnen i kombination med unika naturupplevelser, säger Per Jiborn, märkningsansvarig på Naturens Bästa.

- Hälsingevandring med badtunna, kvällsmiddag och sköna sängar är ett exempel. Stjärnklara vinternätter i igloo med snöskotur är ett annat, och paddlingar i Svartådalen med fågelskådning och läckra hamburgare på traktens naturbeteskött är ett tredje.

Det senaste året har Ekoturismföreningen, som ansvarar för kvalitetsmärkningen Naturens Bästa, också tittat närmare på samarbetet mellan naturskydd och ekoturism. En dialog förs med Naturvårdsverket om bland annat turism i skyddad natur, och initiativ är på väg kring hur landets naturum kan samverka med traktens besöksnäring till ömsesidig nytta.
- Den här omgångens godkända arrangörer ger en fingervisning om hur det kan ske. Exempelvis Selin Charter som ordnar hummer- och sälsafari i Kosterhavets nationalpark, Nordic Footprints som arrangerar fiskevandringar i Fulufjällets nationalpark och Björn & Vildmark som fungerar som ett gränssnitt mellan Skandinaviska Björnprojektet och besökaren, berättar Per Jiborn.

Här är de sex nya godkända arrangörerna:

Chinova Mötesgårds grundläggande värderingar är att arbeta efter en genomtänkt miljöpolicy med lokal prägel och förankring i bygden. Vilket innebär att vi så långt det är möjligt använder oss av lokala varor, produkter och tjänster med hög kvalitet. Vi samarbetar med lokala entreprenörer som delar våra värderingar. Vi vill att kundens vistelse hos oss genomsyras av hög kvalitet, service, tillgänglighet och engagemang.

De natur- och kulturvärden som finns i områden som vi vistas i ska tas tillvara och lyftas fram för att bidra till den lokala prägeln.