SE Forum - Social Entrepreneurship Forum

Chokladen som hjälper barnsoldater i Liberia

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 08:13 CEST

Finns det hopp för före detta barnsoldater i Liberia? Det bestämde sig den sociala entreprenören Sheikh Abu Turay för att se till, med hjälp av sin affärsidé Liberation Chocolate. Nu befinner han sig i Sverige för att utveckla sin idé vidare.

När Sheikh återvände till sitt hemland Liberia efter inbördeskrigets slut 2003 hade kriget skördat tvåhundrafemtio tusen liv, och lämnat efter sig hundrafemtio tusen före detta barnsoldater som alla sökte efter ett nytt liv. Samtidigt fann Sheikh att den mängd kakaoplantage som tidigare varit en av landets största ekonomiska levebröd, totalt hade förfallit under kriget. Han bestämde sig där och då för att starta något som skulle återinföra dessa barnsoldater till ett värdigt liv och samtidigt ta upp en förfallen industri, genom att återuppbygga kakaoplantagen och anställa de före detta barnsoldaterna. Resultatet är Liberation Chocolate, som ger konsumenter möjlighet att hjälpa före detta barnsoldater att integreras i samhället, få en trygg anställning och rehabiliteras.

Sheikh Abu Turay befinner sig för tillfället i Sverige under åtta veckor för att delta i affärsinkubatorprogrammet för sociala entreprenörer, SE Outreach Accelerator. Programmet drivs av den ideella organisationen Social Entrepreneurship Forum och är finansierat av Sida.

– Det är en fantastisk möjlighet att få komma till Sverige och att arbeta med SE Outreach Accelerators oerhört kompetenta rådgivare. Min medverkan här kommer att ta min verksamhet till nästa nivå, säger Sheikh Abu Turay, grundare av Liberation Chocolate.

Tillsammans med sju andra kandidater deltar Sheikh i SE Outreach Accelerator för att utveckla sin affärsidé, ta till sig ny kunskap, erfarenheter och kontakter hem till Liberia. Genom mentorskap, individuell coaching och nya professionella nätverk kommer Sheikh och de andra deltagarna att utvecklas med hjälp av ämnesspecifika experter men även av varandra.

– Vi ser fram emot att under åtta veckor se dessa inspirerande entreprenörer växa tillsammans med våra kompetenta mentorer, coacher, samt med hjälp av varandra. Detta är också en fantastisk chans att lära sig mer om socialt entreprenörskap och inspireras av entreprenörer som löser samhällets utmaningar, säger Andréa Råsberg, tillförordnad programchef för SE Outreach.

SE Outreach Accelerator 2014, som drivs av den svenska ideella organisationen Social Entrepreneurship Forum och finansieras av Sida, pågår fram till juni 2014. SE Outreach Accelerator syftar till att stödja och underlätta framväxten av sociala entreprenörer ifrån hela världen, vars innovationer och idéer tar sig an de samhälleliga och miljömässiga utmaningar som utvecklingsländer står inför. Läs mer om samtliga entreprenörer här.

För att boka en intervju med någon av entreprenörerna, kontakta: Andréa Råsberg, 070-953 01 16, andrea@se-forum.se.

Se SE Forums blogginlägg om Sheik

SE Forum is a not-for-profit membership organization working to promote, inspire and empower social entrepreneurship and social entrepreneurs. Since 2004, SE Forum has been promoting social entrepreneurship and supporting entrepreneurs making an impact. Our members and partners work around the world to improve society’s pressing problems.

www.se-forum.se
@SE_forum