Emanuel Andrén Gastronomy AB

Chokladkonstnär stärker Wernerssons Premiumsortiment

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 08:30 CET

Wernersson Ost utökar sitt Premium Reserve-sortiment med chokladtryfflar, skapade och individuellt producerade av Emanuel Andrén.

– Ost och choklad kan vid en första anblick verka som en udda kombination, men det handlar om att kombinera två olikheter för att maximera smakupplevelsen, säger Magnus Ekstrand, VD på Wernersson Ost AB i Ulricehamn.

Emanuel Andrén är choklad- och smakkonstnär, vars familj har drivit ett konditori i Lilla Edet i fem generationer sedan 1868. Passion och upplevelse är grundpelarna i alla Andréns skapelser.

– Jag vill att mina kunder också skall få det där härliga pirret i magen, det glada ansiktsuttrycket och känslan av upprymdhet när man provar mina tryfflar, precis den känsla jag får när jag skapar dem.

– Detta åstadkommer jag genom att i riklig mängd användanaturliga och fina råvaror som frukt, bär,  ost, kryddor, sprit och likör tillsammans med exklusiv choklad, för perfekt harmoni med distinkta och unika smakupplevelser som varar länge. Precis som naturen en gång gjort, fast nu i förförisk chokladform.

Steffo Törnquist - programledare, författare och ambassadör för livets goda – är en av de många runt om i världen som lärt sig uppskatta Andréns skapelser:

– Det finns choklad och det finns choklad. Till exempel finns det fruktansvärd choklad, sån där det finns tretton på dussinet av, de vanligaste på varje supermarket. Sedan finns det anständig choklad. Och god choklad. Och så finns det Emanuel Andréns choklad.

– Emanuel vet hur man producerar skalet med rätt tunnhet, han vet hur han gör texturen och fyllningen helt rätt, han har modet att göra choklad på sitt eget sätt, och han gör det väl. Med stort hjärta.

Samarbete i kombination med Wernerssons starka distribution, som når 80 procent av Sveriges dagligvaruhandel, gör det möjligt för fler konnässörer att ta del av Emanuel Andréns unika tryfflar.

– Vi är glada att kunna komplettera vårt sortiment av över 500 ostar, med genuina, svenskproducerade tryfflar, så att vi motverkar den starka likriktningen i svensk handel, som gör livet så tråkigt för alla som älskar nya, udda och starka matupplevelser. Säger Magnus Ekstrand, VD Wernersson Ost, och tar en Xanté. En tryffel med en rund, mjuk och söt ton av päron, kombinerat med en utsökt Tahitivanilj och tre välbalanserade chokladsorter.

För alla som älskar en fulländad tryffel, eller ännu inte har upptäckt att de gör det.

FAKTA OM WERNERSSON OST AB:

Wernersson Ost AB, grundat 1930 av Tage Wernersson och nu ägt av norska Tine A/S, väljer ut, förädlar, lagrar, förpackar och distribuerar över 500 olika osttyper och ett flertal stora varumärken i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Baltikum, med centrallagret i Ulricehamn som bas.

Företaget har de senaste sju åren vuxit från en omsättning på 300 till 750 mkr, och är nu den näst största ostdistributören i Sverige.

FAKTA OM EMANUEL ANDRÉN GASTRONOMY AB:

Andréns Konditori grundades 1868 av Anders Emanuel Andrén i Lilla Edet, invid Göta Kanal. Verksamheten övertog av sonen Bror Emanuel, som lämnade över familjebageriet till dottern Mary, när hon var 16 år ung. Hon överlämnade 1975 verksamheten till sin ende son Torgny Emanuel, efter hans studier vid berömda Honold La Confeteri i Zürich, tills den överlämnades till Anders Emanuel.

Idag sköter Emanuel tillverkningen och butiken och är noga med att ta tillvara den hundraåriga gustavianska stilen med möbler, antikviteter, tapeter och familjefoton under namnet Emanuel Andrén Gastronomy AB.

MER INFORMATION:
Magnus Ekstrand, VD, Wernersson Ost AB,