Beriksson

Chokopedia.se – ett uppslagsverk för chokladälskare

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2014 10:33 CEST

Chokopedia.se är ett uppslagsverk i miniformat, en samling av chokladrelaterade termer och namn med tydliga och koncisa förklaringar tänkt att vara en upplysande och intresseväckande onlinedestination för både nyfikna nybörjare och mer detaljintresserade chokladnördar.

Idén till Chokopedia föddes under ett antal diskussioner som fördes på kontoret på företaget Beriksson, en av Nordens ledande importörer av kvalitetschoklad. ”Vi insåg efter en hel del hetsiga diskussioner och frustrerat googlande att det fanns massor vi inte vet om choklad, trots att vi jobbar med det varje dag,” säger Fredrik Sahlsten Glimmevi, master taster på Beriksson och (tillsammans med Markus Eriksson) en av upphovsmännen till Chokopedia. Istället för att ge upp bestämde man sig för att dra nytta av sitt kontaktnät av odlare, producenter och distributörer för att försöka få fram tydliga svar – och sen dela med sig av dem på ett sätt som kan nå så många som möjligt.

Tanken är att Chokopedia ska fungera som ett rent informationsverktyg för vetgiriga chokladälskare som blivit nyfikna på kakaons resa från böna till kaka. Ingen reklam tillåts, inte ens för det egna företagets varumärken – allt för att förstärka sajtens trovärdighet. Den ska också genomgå kontinuerliga uppdateringar och nya ord ska succesivt läggas till. Chokopedia ska vara ett levande och dynamiskt verktyg där all information ska presenteras på ett så objektivt och klart sätt som möjligt. Därför uppmanas chokladälskare att komma med åsikter och föreslå nya ord till ordlistan. Allt för att skapa en så intressant läsupplevelse som möjligt!

Chokopedia.se lanserades i en beta-version tidigare i höst med en officiell lansering under Stockholms och Göteborgs chokladfestivaler i oktober. Sajten går att nå på www.chokopedia.se eller via Berikssons hemsida www.beriksson.net.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.