Finnair

Chongqing – Finnairs fjärde destination i Kina

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 09:30 CET

Den kinesiska megastaden Chongqing blir Finnairs fjärde destination i Kina. Premiärflyget lyfter den 9 maj från Helsingfors. Därmed blir Nordens ledande interkontinentala flygbolag första västeuropeiska aktör att flyga till världens största kommun med totalt 32 miljoner invånare. Varav åtta miljoner i själva stadskärnan. Snarlik Manhattan iNew York, se bilden, tack vare sammanflödet av de gigantiska floderna Yangtze och Jialing.

Chongqing är medelpunkten i en region full av möjligheter till turism. Toppattraktioner som kryssningstrafik på Yantzefloden som är Kinas motsvarighet till Norges fjordar, världsarvsklassade buddistiska tempel i Dazu, porslinsstaden Ciqikou, varma källor, spännande mat och enastående lågprisshopping. Klimatet är subtropiskt och årsmedeltemperaturen runt 18 grader. Smartaste sättet att ta sig fram i Chongqing är med naturgasdrivna taxibilar, monorail och tunnelbana.

Näringslivsmetropolen Chongqing är en av världens snabbast växandeekonomier. Enligt tidskriften Forbes finns 200 av världens 500 största företaget på plats, bland dem Apple, Dell och Hewlett Packard. År 2012 kommer exporten att uppgå till 100 miljarder dollar. BNP beräknas öka med 20 procent per år fram till 2015. Chongqing är delvis Kinas motsvarighet till ”The Motor City” i Detroit. Åtta miljoner motorcyklar och en miljon bilar rullar årligen av banden hos tillverkarna Changan Automotive Corp och Lifan Hongda Enterprise. Chongqing är också Kinas aluminiumcenter med Asiens största producent South West Aluminium i topp.

Chongqings ultramoderna flygplats byggs just nu ut i rasande tempo för att klara 25 miljoner resenärer 2015. Finnair flyger till Peking, Shanghai, Hongkong och Chongqing (9 maj) alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Norrköping via Helsingfors.

Missa inte Finnairs kampanj i ekonomiklass! Flyg från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Norrköping! Fler erbjudanden och destinationer klicka här!Gäller vid bokning via finnair.se. Kolla med din resebyrå!

Mindre köer vid incheckning i Helsingfors

Nu blir det mindre köer vid incheckningen på Helsingfors flygplats. Detta sedan Finnair beslutat att avsevärt utöka antalet incheckningsautomater i avgångshallen. Servicediskarna i turistklass görs samtidigt om för att kunna ta emot incheckat bagage. Den smarte resenären checkar alltså in via sms, Finnairs hemsida eller i automaterna på flygplatsen.
Jag vill veta mer om nya tjänster för smidigare resor>>