Tour of Jamtland

Christian Bertilsson Team Cykelcity.se snabbast i Tour of Jamtlands prolog

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 22:04 CEST

Det blev full pott i år igen för svenska Team Cykelcity.se i den inledande prologen i centrala Östersund. Snabbast var Christian Bertilsson tätt följd av lagkompisen Philip Lindau Team Cykelcity.se och på tredje plats Edvin Wilson, även han tävlandes för Team Cykelcity.se

- Det kändes riktigt bra idag, formen verkar hålla i sig och att vinna idag var riktigt roligt. Det här var verkligen en perfekt start för mig och laget men det blir oerhört tufft att försvara alla tre tröjorna på morgondagens etapp. Vi får lägga upp taktiken för morgondagen under kvällen, säger prologvinnaren, Christian Bertilsson, Team Cykelcity.se

Hemmahoppet Fredrik Kingstad tävlandes för Östersund Cykelklubb, fick problem med cykeln och tvingades byta bakhjul vilket grusade hans chanser på den inledande prologen. Bästa hemmaåkare blev nu Victor Andersson, 25 sekunder efter segrande Bertilsson. Veteranen Magnus Bäckstedt som tävlar för brittiska Team UK Youth slutade på en 16:e plats 9 sekunder från segraren.

Imorgon fortsätter tävlingarna med den första linjeloppsetappen mellan Östersund och Vemdalen, 165km och nästan 1800 höjdmeter ska avverkas innan målgången vid Storhogna Högfjällshotell.

Mer information om resultat program och banprofiler: www.tourofjamtland.se

Pressbilder hittar du här

För mer information kontakta:

Christer Hillörn, medieansvarig, tel 070-690 14 50, christer@tourofjamtland.se

Anders Bromée, projektledare, tel 070-182 62

Tour of Jamtland är ett 4-dagars internationellt etapplopp för eliten där kungen av Skanderna ska koras. Tävlingen rör sig mellan de fyra orterna Östersund – Vemdalen – Åre – Trondheim och utgör ett verkligt kraftprov i nordiska cykelsammanhang. I tävlingen ingår även motionsloppet Tour of Jamtland Cyclosportive med sträckningarna Trondheim - Åre, 214 km och Storlien - Åre 60km. www.tourofjamtland.se