Maersk Line (Maersk Sverige AB)

Christian Juul-Nyholm blir ny Skandinavienchef för Maersk Line

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 11:46 CET

Christian Juul-Nyholm blir ny Skandinavienchef för Maersk Line. Han efterträder Annemette Jepsen som blir klusterchef för Maersk Line UK.

– Jag ser fram emot att få arbeta och bo i Göteborg. Jag har arbetat i många olika länder och denna erfarenhet kommer jag att ta med mig för att utveckla Maersk Lines verksamhet ytterligare i Sverige och övriga Skandinavien, säger Christian Juul-Nyholm.

För att anpassa sig till den rådande marknadssituationen har Maersk Line genomgått ett flertal organisatoriska förändringar på senare tid.

– 2009 har varit ett tufft år för hela shippingbranschen, så även för oss. Vi har minskat personal och gjort förändringar i organisationen. Ett av huvudmålen med förändringarna har varit att minska administrationen och förenkla beslusvägar, vilket kortar svartider och gör det lättare för våra kunder. Nu står vi väl rustade att möta en ökad efterfrågan när konjunkturen vänder. Vi ser redan positiva tecken, säger Christian Juul-Nyholm.

Christian har arbetat på A.P. Möller – Maersk Group sedan 1991 och har erfarenheter från många olika länder, som Danmark, Italien, Förenade Arabemiraten, Singapore, Australien och Grekland. Större delen av tiden har han arbetat inom Maersk Line, och har genom det stor erfarenhet från shippingbranschen.

Christian Juul-Nyholm kommer senast från en befattning som klusterchef i Grekland, där han var ansvarig för Grekland, Bulgaren, Cypern, Makedonien och Albanien. Christian Juul-Nyholm har tidigare varit Line Manager i Singapore för Fjärran Östern, Mellanöstern och Arabiska gulfen. Han har också varit Commercial Manager och Sales Manager i Dubai.

Som klusterchef för Maersk Line i Skandinavien kommer Christian att ha sin arbetsplats på Maersk Lines skandinaviska huvudkontor i Göteborg.

Christian är född i Aarhus och har studerat vid Aarhus Universitet. Han känner väl till Sverige och är gift med Veronica som är född i Göteborg och uppvuxen i Italien.

Namn: Christian Juul-Nyholm
Ålder: 39 år
Född: Aarhus
Aktuell: Ny chef för Maersk Line i Skandinavien
Familj: Hustru Veronica som är född i Göteborg och uppvuxen i Italien
Fritidsintressen: Skidåkning, golf, segling
Oväntat jobb: Skidguide i franska alperna

Om Maersk Line
Maersk Line är världens ledande containerrederi med kontor i fler än 125 länder, en flotta på över 500 fartyg och närmare 1 900 000 containrar. Maersk Line ingår i danska A.P. Moller - Maersk Group som totalt har cirka 120 000 anställda. Skandinaviska Maersk Line med huvudkontor i Göteborg har cirka 270 anställda. Företaget har även säljkontor i Stockholm, Oslo, Århus och Köpenhamn.