Coop

Christina Möller hedersdoktor vid Uppsala Universitet

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2004 18:00 CEST

Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala Universitet har utsett Christina Möller, chef för Coop Provkök, till hedersdoktor.

Christina Möller har under lång tid engagerat fört ut kunskapen om maten och måltidens betydelse för hälsan, enligt ett pressmeddelande från Uppsala Universitet.
Christina Möller är hushållslärare i grunden. Sedan 70-talet arbetar hon inom kooperationen och i sin roll som chef för Coop Provkök har hon bidragit till att folkbilda hela Sverige om mat, hälsa, gastronomi och njutning.
– Jag älskar folkbildning och ser utnämnandet som ett erkännande av hela mitt yrkesliv. Att få möta människor i deras vardag har naturligtvis bidragit till att kunna bevara min entusiasm för mat och hälsa, säger Christina Möller.
Hon är ledamot i Kungliga Skogs- och Lantbruksakademins och i Måltidsakademin och arbetar aktivt för att ämnet hem- och konsumentkunskap ska utvecklas och stärkas inom grundskolan och gymnasiet.
– Jag vill verkligen slå ett slag för Hemkunskapen. Hur ska vi kunna utbilda medvetna och kräsna konsumenter när vi bara ägnar ämnet sammanlagt 3 veckor av den 9-åriga grundskolan? Jag kommer absolut fortsätta att arbeta för folkbildning, med bra riktade matbudskap till rätt målgrupper, avslutar Christina Möller, chef Coop Provkök.
Promoveringen sker den 28 januari 2005.

Ytterligare upplysningar
Christina Möller, Chef Coop Provkök, 08-743 20 46, 070- 461 73 66
Coop Sveriges presstjänst, 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största dagligvaruföretag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta.