Science Park Halmstad AB

Christoffer Lindhes hjältestipendium delas ut i Halmstad under SM-veckan

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 14:10 CEST

Christoffer Lindhes hjältestipendium på 10.000 kr, kommer delas ut för första gången
3 juli kl 13.00 på mässområdets podium, Stora Torg i Halmstad. Medier och övriga intresserade inbjuds att delta i ceremoni och efterföljande presskonferens.

Christoffer Lindes Hjälte är en fond som bildades av Christoffer och fondbolaget Simplicity i Varberg. De är en av Christoffers huvudsponsorer.

Syftet med fonden är att uppmärksamma, uppmuntra och inspirera ungdomar som likt Christoffer har råkat ut för en svår olycka eller sjukdom, men med stor tro och vilja kämpat sig tillbaka till livet.

- Jag vill verkligen uppmärksamma den fantastiska resa som stipendiaten gjort, ge henne modet  och inspirationen att fortsätta kämpa, säger Christoffer Linde.

Fondens första stipendiat heter Felicia Grimmenhag, 19 år från Bålsta. 2011 blev Felicia påkörd när hon körde sin moped och skadades svårt. Olyckan kostade henne bland annat båda benen. Trots denna tragedi var Felicia oerhört tacksam över att ha överlevt och bestämde sig för att ta tillbaka sitt liv igen. Intresset för hästar och ridning har alltid varit stort och tre månader efter olyckan satt Felicia på hästryggen igen. Stipendiet kom som en glad överraskning

- Det känns roligt och häftigt, och jag känner mig väldigt stolt över att få ta emot det, säger Felicia.

Fonden Christoffer Lindes hjälte består idag av ett fåtal sponsorer och man välkomnar fler, både företag och privatpersoner. Ett av de största bidragen i år kom från en insamling som anordnades av konfirmander i Svenska Kyrka i Lindome.

Fakta om Christoffer Lindhe

• Sommaren 2006 var Christoffer, då 17 år, med om en tågolycka i Varberg och förlorade båda benen
och en arm.

• Han överlevde mirakulöst mot alla odds och vaknade upp drygt en månad efter olyckan med ett nytt liv och nya utmaningar framför sig.

• Två år senare var han på startpallen i Paralympics i Peking 2008.

• Christoffer har studerat Utvecklingsingenjörsprogrammet på Högskolan i Halmstad och fortsatte därefter att arbeta med sitt examensarbete.

• Christoffer sökte in med sin idé om en ny förbättrad fotprotes ”X-balance” till Science Park Halmstad och har en plats Tillväxtprogram och utvecklar sin produkt vidare. Målet är att få ut den förbättrade protesen på marknaden.

För ytterligare information och frågor kontakta:

Christoffer Lindhe

E-mail: christoffer@christofferlindhe.se