Universal Music Sweden

Christoffer Skoug debuterar med singeln You Light My Fire

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 16:23 CET

Sångaren, gitarristen och låtskrivaren Christoffer Skoug, 27, debuterar i dagarna med singeln You Light My Fire. Senare i år kommer den att följas av det lågmält sensationella albumet Have Guitar, Will Travel.

I centrum står Christoffers sträva, melankoliska röst och uppfinningsrika, flyhänta akustiska gitarrspel. Producent och utsmyckande medmusiker är den lyhörde och idérike Lars Halapi, kanske mest känd för sitt långvariga samarbete med Sophie Zelmani.

– Sammanförandet med Lars Halapi var oerhört lyckat, konstaterar Christoffer. Han har en otrolig förmåga att se kärnan, både i mig som person och det jag gör – och därefter utkristallisera det i min musik. Vissa låtar lämnar han nästan orörda, andra får ett nytt liv. Det känns också som att plattan lever sitt eget liv, även om man har sett mig live.

Det sistnämnda är talande. Folk som upplevt Christoffer på scen vittnar ofta om vilken speciell upplevelse det är. Ett personligt musikaliskt möte, långt ifrån TV-tävlingarnas skrälliga anslag. Det är som att Christoffer med sin röst och sitt gitarrspel återinför en av musikens viktigaste ingredienser: tystnaden mellan tonerna.

– Jag gjorde i slutet av förra året en så kallad lägenhetsspelning. Det är ett fenomen som sedan några år tillbaka vuxit sig ganska stort i USA och som på sistone också spridit sig till Sverige. Man möter en publik på kanske 20-30 personer. Först kändes det som att publiken inte visste hur den skulle bete sig – situationen blir så intim. Men sedan var det som att alla insåg att den här sortens musikaliska direktkommunikation, utan filter, egentligen är den mest naturliga, och då slappnade alla av.

Christoffer Skoug gör musik som både har omedelbara kvaliteter att beröra och sannolikt kommer att klara tidens tand. Det är ingen slump. Den har gått igenom perioder av finslipande, både tekniskt (delvis inspirerat av Tommy Emmanuel) och mot ett mognare, mer låtbaserat uttryck. Eller som Christoffers fru, som tagit del av alla stadier längs vägen, utbrast efter en konsert: ”Så bra dina låtar blir – till slut!”

Han är själv medveten om att han, genom att erkänna denna målmedvetna process, tar kål på myten om den noble musikaliska vilden.

– Det finns uppenbarligen något attraktivt med tanken att något bara ”råkar” bli bra – att man är ett naturbarn, eller är grannen som slår igenom via Idol. Men jag kan inte låtsas att det är så för mig. Jag har jobbat hårt. Men huvudsaken är att musiken i slutändan känns naturlig för mig att framföra.

Hans rötter finns delvis i blues och singer-songwriters. I bakgrunden anas Eric Claptons mer melodiska sida, Dave Matthews, Simon & Garfunkel, Stephen Stills och även Ray Lamontagne, en nyare artist i samma tradition.

– Antonio Forcione har också inspirerat mycket. Här i Sverige är det nog Jojje Wadenius som påverkat mest, både hans gitarrspel och hans barnlåtar. Det senaste året har jag lyssnat på Nick Drake som jag upptäckte för att folk jämförde vissa av mina låtar med honom, ler Christoffer.

Men i musiken finns också något annat. Många bluesfraser blommar ut i en smittsam poprefräng. Varje läckert lick varvas en melodisk sångslinga. Och rösten är sträv, varm och klädsamt sorgsen. Det passar texterna, som ofta handlar om grundläggande ämnen som känslor, liv, död, åtrå, tvivel och längtan. Ibland slår texterna mest an en stämning.

– Jag har aldrig lyssnat på det alla andra lyssnat på, utan tenderat att hitta sidospår. Oftast finns det en kärna i det jag gillar som är svår att sätta fingret på. Lite bluesig kärvhet, lite jordstamp, men inte fullt ut. För det finns andra saker där också. Exempelvis riktigt kommersiella pophits, som Rihanna och housemusik. You Light my Fire började faktiskt som ett experiment för att se om man kunde skapa en housekänsla med akustisk gitarr. Jag tror överhuvudtaget att mitt intresse för rytmik är en röd tråd. Jag har försökt att bara stå och veva ackord, men tappar snabbt intresset”, ler han.

Balansen mellan spel, sång, kompositioner och text är påtaglig. Och den saknar förmodligen motsvarighet i vårt land, där det ofta finns en outtalad uppdelning mellan frontmän och fina instrumentalister, medan kombinationen är rätt ovanlig. Att ses som ”gitarrhjälte” är dock inget som tilltalar Christoffer.

– Det sista jag vill är att betraktas som någon sorts ”cirkusartist” på gitarr, säger han med en rysning. För mig är det låtarna det handlar om; att beröra. Sedan ser jag det som en utmaning att arrangera gitarrspelet så att kompet blir så rikt och komplett som möjligt. Pröva nya vägar. I och med att jag dessutom brinner för låtskrivarprocessen blir det en helhet. Det är förstås läskigt att skivdebutera, men det känns som att jag hittar något som jag bottnar i och står för.

Christoffer uttrycker sig nyanserat och undviker konsekvent de största orden. Men hela tiden med ett underliggande självförtroende som låter ana att han har något speciellt att komma med.

Det har han.

Kontakt : Christoffer.soderstjerna@umusic.com