Berg Gallery AB

Christoph Finkel “LEAD/FOLLOW - My conversations with wood”

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2016 12:07 CEST

Lördagen den 22 oktober öppnar utställningen ”LEAD/FOLLOW My conversations with wood” med nya verk av den tyske konstnären och skulptören Christoph Finkel. Christoph Finkel har under senare år visat flera framgångsrika utställningar internationellt, och hade en uppmärksammad soloutställning på Konsthantverkarna 2014. I ”LEAD/FOLLOW” lyfts blicken från Christophs tekniska skicklighet, till det långa och intima samspelet mellan konstnären och ett alltid unikt och egensinnigt material. Ett samspel där det för båda parter gäller att växelvis föra och följa, där träets egenheter i slutänden kan bli perfektion i ”samtalet” med Christoph Finkel.

Det är svårt att inte bländas av hur skickligt Christoph Finkel hanterar trä. Av hur han ständigt förfinar och utvecklar nya tekniker för att skapa sina unika, skulpturala skålar och vaser. Men för Christoph är tekniken ett medel för att förmedla historien och att skapa ett för honom perfekt verk. Hanssökande efter rätt träd nära hemmet i de bayerska alperna, hans pågående ”samtal” med ett levande material som alltid ger nya utmaningar och möjligheter, hans tidskrävande arbete vid svarvar och med handverktyg som kräver millimeterprecision och slutligen, hans väntan och kontroll av en månadslång torkningsprocess. Vaserna och skålarna är till sist en kombination av Christophs konstnärskap och skicklighet, av trädets historia och dess unika egenskaper.

Christoph Finkel fick sitt internationella genombrott vid Paola Lenti´s utställning under Milano Design Week 2012 och han har sedan dess haft flertalet stora, uppmärksammade utställningar. Han har nominerats tillstora priser, bland annat Dannerpreis och han vann även Hessian State Award for German Arts & Crafts på Tendence i Frankfurt 2014.

Christoph Finkel föddes1971 i den lilla tyska byn Bad Hindelang. Han kom tidigt i kontakt med trä och svarvar, då hans far, farfar och farfarsfar arbetade som finsnickare. Christophs intresse för materialet väcktes, men han tog sin egen väg och studerade på Akademie der Bildenden Künste Nürnberg (Konstakademin i Nürnberg) 1992 – 1998. Hans strävanden ledde honom från en i början figurativskulptur till en egen tolkning av skålars och vasers former, där funktionen spelar en fullständigt underordnad roll. Efter flera år utomlands, flyttade Christoph tillbaka till sydtyska Bad Hindelang, där han idag bor och arbetar.

Christoph Finkels nya utställning “LEAD/FOLLOW My conversations with wood” visas på Berg Gallery på Birger Jarlsgatan 67 i Stockholm. Vi inbjuder till vernissage tillsammans med konstnären lördagen den 22 oktober klockan 12 – 16. Utställningen pågår fram till den 19 november.

För mer information kontakta Niclas Berg, Berg Gallery AB, 070-4228146 eller niclas@berggallery.se
Pressbilder och -meddelande finns på berggallery.se/press och på Newsdesk.

Berg Gallery är ett galleri för samtida tredimensionell konst och ett showroom för skandinavisk efterkrigsdesign med tyngdpunkt på belysning, keramik och mattor. Du hittar såväl klassiker av Arne Jacobsen och Berndt Friberg som okänd men genial belysningsdesign och Skandinaviens bästa samtida konstnärer som arbetar i keramik, metall, trä, glas och textil. Berg Gallery drivs av Niclas Berg och ligger på Birger Jarlsgatan 67 i Stockholm.