Chrysler Sweden AB

Chrysler LLC visar tre nya el-bilar!

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 08:58 CEST

Chrysler LLC fick bilvärlden i gungning tidigare idag när man i direktsänd amerikansk TV visade fram inte mindre än tre nya el-bilar - en Dodge, en Jeep och en Chrysler . Alla ämnade för produktion!
- Vi kommer att ha en av dessa bilar på marknaden redan 2010, säger man från företaget.

**************************************

Chrysler LLC visade idag upp ett kraftfullt steg in i framtiden. Inte mindre än tre olika el-bilar visades upp för en bilvärld som togs mer eller mindre på sängen. Alla är utvecklade av företagets ENVI avdelning som bildades för mindre än ett år sedan!

- Vi bildade ENVI för att snabbt ta fram el-bilar för hela Chrysler, och man har överträffat alla förväntningar säger Chryslers Vice Ordförande Tom La Sorda.

- Alla de tre modellerna är tänkta för produktion, säger man från företaget.

- En av dem kommer att finnas på USA-marknaden redan 2010 och strax därefter i Europa. Men vilken det blir är ännu inte bestämt.

Redan under 2009 kommer ett 100-tal av de nya bilarna att testas i daglig trafik för amerikanska myndigheter och företag.

De tre nya bilarna har det gemensamt att de alla kan köras helt och hållet utsläppsfritt och helt drivs med el-motorer. Jeep och Chrysler modellerna är dock ´´Räckviddsförlängda´´ vilket betyder att de vid sidan av el-motorn även har en liten bensinmotor som laddar batterierna om man kör längre än de sex mil som en laddning räcker.

Dodge modellen är helt och hållet el-driven och har en räckvidd på ca 24 mil.

Alla bilarna har prestanda som är lika bra eller bättre än, dagens motsvarigheter med förbränningsmotor.

- 80% av de amerikanska bilisterna kör mindre än 6 mil per dag säger Frank Klegon, produkutvecklingschef på Chrysler.

- El-bilar ger de allra flesta en möjlighet att ta ett socialt ansvar, minska oljeberoendet och sänka sina bilkostnader.

Dodge EV
**************************************

Dodge EV bygger på samma tanke som den Dodge Zeo som visades vid årets Detroit-mässa. Här kommer alla fördomar om elbilar på skam.

Med en 268 hästkrafters motor tar sig denna 2-sitsiga bakhjulsdrivna sportbil från 0-100 på under 5 sekunder! Vridmomentet på 650 Nm kommer med en gång och toppfarten ligger på ca 195 km/tim. Den som vill testa som Dodge EV på stripen får 400 meters tider på ca 13 sekunder.

Räckvidden på Dodge EV kommer att vara ca 25-30 mil på en laddning. Att ladda 26 kWh Litium-jon batteriet fullt kommer att ta ca 4 timmar.

Jeep EV
**************************************

Jeep EV är baserad på 4-dörrars versionen av klassiska Jeep Wrangler. Liksom de andra EV bilarna drivs den helt av sin 268 hästars elmotor. Det 27 kWh stora batteriet ger en räckvidd på ca 6 mil och en kaxig accelleration från 0-100 på ca 9 sekunder.

När laddningen är slut startar en liten bensinmotor som laddar batterierna medan man kör. Med en tank på bara 30 liter blir den totala räckvidden ca 65 mil innan det är dags att tanka. Eller ladda....

Med Jeep EV kan de allra flesta köra till och från jobbet utan att göra av med en droppe bensin. Men möjligheten till långa resor finns alltid. Så länge du hittar en mack. Eller en stick-kontakt...

Chrysler EV
**************************************

Den tredje bilen som presenterades är Chrysler EV. En bil som på ytan ser ut som en vanlig Chrysler Voyager. Men iksom Jeep EV är detta en ´´räckviddsförlängd´´ el-bil.

Det betyder att den 7-sitsiga, framhjulsdrivna limousinbussen först kan köras helt utsläppsfritt i 6 mil på en 4-timmar lång el-laddning. Därefter startas en liten bensinmotor som laddar batterierna och ger ytterligare ett 60-tal mil på 30 liter bensin.

Toppfarten är ca 160 km/tim och 0-100 går på ca 8,7 sekunder! Batteriet är på 22 kWh och elmotorn på 268 hk/650 Nm.

Mer information finns på en helt ny website:
www.Chryslergoeselectric.com

=================================================

För ytterligare information:

Marcus Andréasson

Marknads och PR-chef
Chrysler Sverige AB
MA769@CHRYSLER.COM

=================================================

INTERNET - FRIA DIGITALA BILDER
Denna release kan laddas hem på Internet på adress