Southside Stories

Cia Sigesgårds hyllade debut i pocket 15 februari

Pressmeddelande   •  Feb 09, 2015 13:25 CET

Inga kelgrisar, inga styvbarn lovordades av alla som läste den som inbunden och utsågs av Dagens Nyheter och Kvällsposten till en av de bästa deckarna 2014. Nu kommer den i pocket och innehåller dessutom vinnarnovellen i tävlingen som förlaget utlyste i november förra året.

I Cia Sigesgårds debutroman döljer sig det allra mest obehagliga bakom dörrarna i det skenbart trygga folkhemmet. De boendes skuld, skam, vrede och galenskap gör att ett vanligt hyreshus blir skådeplats för ren ondska. Inspirationen till berättelsen har Sigesgård hämtat från sådant hon har kommit i kontakt med genom sitt jobb i fastighetsbranschen.

På temat "dina märkliga grannar" utlyste Kalla Kulor Förlag en novelltävling i november 2014. Juryn bestod endast av Cia Sigesgård själv och vinnarnovellens pris var att publiceras i pocketupplagan av Inga kelgrisar, inga styvbarn. Novellen som Cia Sigesgård fastnade för heter Pilate 2 tr och är skriven av Daniel Holmgren.

Cia Sigesgård, född 1973, har arbetat med fastigheter sedan år 2000. Hon har en Executive MBA­ examen från Lund och har arbetat med hyresrätter, bostadsrätter och småhus. Hon driver också företag med egna hyreshus. Cia bor i Skåne med man och tre barn. Inga kelgrisar, inga styvbarn är hennes debutroman.

Ur recensionerna:

Jag kunde faktiskt inte släppa denna begåvade debut om offren i ett skamfilat folkhem.

Lotta Olsson, Dagens Nyheter

Cia Sigesgård. Lägg det namnet på minnet. Här kan man nämligen ana en ny John Ajvide Lindqvist i vardande.

Mikael R Karlsson, Borås Tidning

En välskriven och skruvad psykologisk rysare med en hög äckelnivå (…) en lovande debut med en egen stil som man vill ha mer av.

Henric Ahlgren, BTJ, häfte 14111292

Så in i vassen bra. Det är det bästa jag läst i rysarväg på bra länge. (…) Till er som gillar rysare och spänning kan jag bara säga: det här får ni inte missa. Läs! Betyg 5 av 5.

Ylva Kort och Gott

En av de äckligaste och läskigaste böckerna jag någonsin läst. Jag har slängt boken ifrån mig och svurit på att inte läsa vidare men en stund senare satt jag ändå där och bläddrade vidare. En måste ju se hur det går!

Beroende av Böcker

Det här kan vara den värsta bok jag läst. Den är så ruskig! Lyckligtvis finns det också några ljuspunkter som gjorde boken lite mer lättsmält för mig, framförallt så var Anna och Kaspers växande relation till varandra intressant och fint att få följa.

Bokfrossa

För mer information, intervjuförfrågningar och läsexemplar, kontakta Kajsa Olofsson,
pr- och marknadschef
Kalla Kulor Förlag: kajsa@kallakulor.com

Kalla Kulor Förlag är ett smart, snabbväxande och oberoende förlag som startades 2001 för att göra världen lite bättre och ha roligt under tiden. Vi ger ut samhällsdebatt, musikbiografier, popkultur, satir samt originell skönlitteratur.