CIDAN Machinery Sweden AB

CIDAN Machinery Sweden AB förvärvar Forstner Maschinenbau GmbH i Österrike

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2018 11:23 CET

CIDAN Machinery Sweden AB, tillkännager köpet av 100% av aktierna i österrikiska Forstner Maschinenbau GmbH. Förvärvet genomfördes i slutet av december 2017. Forstner utvecklar och tillverkar ett brett sortiment inom klippsträckor och coilhantering som kompletterar CIDAN Machinerys kantvikmaskiner, maskingradsaxar och klippsträckor för industri och plåtslageri. Företagen har samarbetat sedan 2011 när CIDAN Machinery, genom sitt amerikanska dotterbolag, började sälja Forstners maskiner på den nordamerikanska marknaden.

De redan framgångsrikt uppnådda synergieffekterna av företagens samarbete stärks nu ytterligare, särskilt inom viktiga områden som produktutveckling, inköp, produktion, eftermarknad och inte minst inom försäljning och marknadsföring. Koncernens huvudkontor blir kvar i Götene, Sverige, med huvudsakligt kompetenscenter för kantvikmaskiner och maskingradsaxar. Forstner fortsätter sin verksamhet som idag i Österrike och blir gruppens kompetenscenter för coilhantering. CIDAN Machinery Group kommer efter förvärvet ha egna anläggningar i Sverige, Österrike, Danmark, USA och Kina. Genom ett omfattande nätverk av återförsäljare och agenter kommer maskinerna säljas över hela världen. Gruppen kommer att ha en nettoomsättning på nära 400 MSEK (40 m€) och cirka 160 anställda.

Läs mer om företagen på www.cidanmachinery.com och www.forstnercoil.at/en

För ytterligare information, kontakta VD Peter Tafazoli på +46 708 39 53 49 eller pt@cidanmachinery.com, eller annars VD Renato Romagna på +43 664 20 01 587 eller renato.romagna@forstnercoil.at

Peter Tafazoli, Verkställande Direktör

CIDAN Machinery är sedan starten 1907 nu ett väletablerat företag inom maskintillverkning, försäljning och service till plåtbearbetningsindustrin. Idag är vi en ledande tillverkare av plåtbearbetningsmaskiner och vår goda tillväxt och lönsamhet möjliggör stora satsningar. Vi marknadsför varumärkena GÖTENEDS, CIDAN och FORSTNER över hela världen med USA som största marknad. I Götene finns gruppens huvudkontor, produktutveckling och produktion, därtill finns etableringar i USA, Österrike, Kina, Malaysia och Danmark. Gruppen har drygt 160 anställda och omsätter cirka 400 Mkr. För mer information se www.cidanmachinery.se