Riktig cider

Cider från Baskien!

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2013 08:56 CEST

Domaine Bordatto är ett litet familjeföretag som nått världsrykte för sina kvalitetsprodukter. I sin trädgård har Domaine Bordatto 18 olika sorters äppelträd och de vanligaste sorterna är Apez Sagarra (som är ett mycket tanninrikt äpple) och Eztika (som är ett sötare äpple med rund smak). Allt arbete sker för hand på gården och äpplena pressas långsamt och får sedan jäsa i 5-8 månader på kastanjfat.
På Domaine Bordatto produceras både vin och cider. Bixintxo och Pascale Aphaule tog över gården för ungefär 10 år sedan, då de båda var runt 25 år. De berättar att de ”insåg sitt livsprojekt” första gången de kom till gården och har sedan dess målmedvetet arbetet föratt skapa en kontrollerad tillverkningsprocess och produkter av högsta kvalitet.

Riktig Cider arbetar med produkter förädlade ur äpplet. Vår målsättning är att sprida och fördjupa kunskap om cider och calvados samt att tillhandahålla produkter av god kvalitet.

www.riktigcider.se