CitiWalkz

CitiWalkz Spökvandring blir Sveriges första stadsvandrings-app

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 09:30 CET

Stockholm den 30 oktober 2012 - CitiWalkz, som producerar stadsvandringar i mobilen, lanserar iPhone-appen ”Spökvandring” lagom till Halloween och Allhelgona. Appen som innehåller sex berättelser tar med lyssnaren på en ryslig vandring genom svensk historia. Berättelserna utgörs till hälften av svensk historia och hälften av en ryslig berättelse som ägt rum på dessa platser. Berättelserna i CitiWalkz Spökvandring är kunskapsberikande på ett underhållande sätt oavsett om man lyssnar i stereon hemma i soffan eller med hörlurar i Gamla Stan. För en oslagbar helhetsupplevelse rekommenderar dock CitiWalkz att man vandrar rutten samtidigt som man lyssnar på historierna, gärna en kulen natt vid tolvslaget.

CitiWalkz Spökvandring kostar 22 kr och tar ca en timme att vandra och lyssna sig igenom. Varje ljudavsnitt (berättelse) är ca 5 minuter långt. I appen finns en karta över rutten så att man kan orientera sig. Appen kräver varken internetaccess eller tillgång till gps vid användning. Under vandringen passerar stadsvandraren några av de mest rysliga platserna i Gamla Stan:

1. Stockholm blodbad, Stortorget
  2. Käpplingemorden, Tyska Kyrkan
  3. Guldskatten, Baggensgatan
  4. Vita Frun, Obelisken, Slottsbacken
  5. Bödeln i helvetet, Prästgatan
  6. Lynchningen av von Fersen, Riddarhustorget
  • Vi skapade appen CitiWalkz Spökvandring för fler ska kunna stadsvandra när och hur de vill, till en billig penning. Vi vill lära ut historia på ett underhållande sätt till en bred publik. Alla gillar inte alla att gå i grupp och känna sig som en turist och då är app-formatet perfekt, säger Miguel de Paula, historienörd och grundare av CitiWalkz.

Idén föddes på promenad genom Gamla Stan sent en sommarkväll

Idén till appen kom en sent en sommarkväll 2012 när Maud Andersson gick hem från jobbet genom Gamla Stan. Hon fick ett infall och ville gå en stadsvandring för att fräscha upp sin historia samtidigt som hon ändå var ute och promenerade genom huvudstaden. Eftersom det var sen kväll och inga stadsvandringar arrangeras då tog upp sin mobil och började söka på appar. Till sin förvåning fick hon noll resultat på stadsvandringar. Maud ringde genast till vännen Miguel de Paula, en tvättäkta historienörd som jobbat med stadsvandringar i flera år och idén till appen var född.

Miguel, som säkerställer att berättelserna är historiskt korrekta, har flera års universitetsstudier bakom sig bl a inom tematisk historia och har dessutom en magister i ekonomisk historia. Miguel har även arbetat flera år som lärare.

• Intresset för Stockholms historia fick mig att upptäcka hur många spännande berättelser i svensk historia som fallit i glömska. Passionen för att återuppliva dessa var startskottet för mig inom stadsvandringar för några år sedan och att nu vara pappa till Sveriges första stadsvandring-app är en mäktig känsla, fortsätter säger Miguel de Paula, historienörd och grundare av CitiWalkz.

- Hur ett spöke blir till: http://citiwalkz.se/hur-ett-spoke-blir-till/

- Ladda ner appen: https://itunes.apple.com/se/app/spokvandring/id562993785?mt=8

- Bilder och skärmdumpar: http://citiwalkz.se/press/

- Provlyssna: http://citiwalkz.se/press/station-1-stortorget-mp3/