SCA Swedish Chapter

Clara Pihlgren är bäst i Sverige på Latte Art

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2015 21:12 CET

Den 5-8 mars är det dags för Sveriges 48 bästa baristor att tävla i kaffe under SCAE Sweden Coffee Fest. Det kommer att bli fyra intensiva dagar där branschen samlas kring det gemensamma målet att brygga och servera såväl bättre som godare specialkaffe. Fyra dagar - fyra tävlingar:

Swedish Barista Championship
Swedish Brewers Championship
Swedish Latte Art Championship
Swedish Cup Tasters Championship

Finalen i Swedish Latte Art Championship är avgjord.

I dagens final av Swedish Latte Art Championship vann Clara Pihlgren, da Matteo, Göteborg. På andra plats, Jelle Van Echelpoel, oberoende, Stockholm. Och på tredje plats, Steven Moloney, Love Coffee, Lund.

Clara Pihlgren kommer därmed att representera Sverige i VM som går av stapeln i Göteborg i juni.

Om tävlingen
Tävlingen går ut på att de tävlande skall göra två identiska versioner av de tre olika dryckerna: latte, macchiato samt en signaturdrink.
Dryckerna bedöms efter kriterierna utseende, smak och arom. Domarna som bedömer utseendet ska också titta på kreativitet, skicklighet, likheten mellan mönstren i paren och mönstrets kontrast.

För att visa att mönstren är avsiktliga måste de tävlande, före tävlingens start visa domarna en bild på det de tänker göra.

SCAE SWEDEN är en branschförening för den del av kaffebranschen som arbetar med specialkaffe - kaffe där god smak, hög kvalitet och bönornas ursprung är lika viktiga som den kommersiella aspekten. Organisationen är en svensk gren av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Medlemmar är allt ifrån baristor, kaféägare och maskinleverantörer till kafferostare. En blandning av experter och entusiaster. Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter.