ALMI Företagspartner Kalmar län AB

Clean Lift sparar tid och ryggar

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2011 08:46 CET

Clean Lift sparar tid och ryggar

Som så ofta kläcks de bästa idéerna och smartaste uppfinningarna i den vanliga vardagen. För Lars Ling, innovatör och ägare av Lings i Kalmar HB, var det städningen i hemmet som blev den utlösande faktorn.

– Det var när jag och min fru städade och jag stod och höll upp soffan för att hon skulle kunna dammsuga och torka som jag fick idén till Clean Lift. Det kändes som stenåldern när jag stod där.

Tillbaka på jobbet började Lars omsätta sin idé till verklighet. Resultatet blev en stålkonstruktion med ett ställbart teleskopskaft format som ett L, med hjul på klacken vilket gör att man enkelt kan lyfta exempelvis tunga möbler utan att varken rygg eller möblemang tar skada.

– Jag var själv inte särskilt imponerad över min uppfinning när den var klar, men när jag visade den för Hans Silveborg på Almi tyckte han att den var så pass bra att han ville ha med den på Tekniska Mässan, berättar Lars Ling.

Hans hade rätt visade det sig. Vid mässan utgjorde Clean Lift en av höjdpunkterna och det branschledande städserviceföretaget Hemfrid tog beslut om att testa produkten i sin verksamhet på stående fot.

– Det är synd att säga att det är gott om hjälpmedel i städbranschen, så det verkar som att Clean Lift är ett välkommet tillskott, säger Lars Ling, och fortsätter.

– Eftersom många städfirmor använder sina kunders städutrustning när de är ute och jobbar är nästa steg att marknadsföra Clean Lift mot konsument. Vi håller just nu på att ta fram en lite enklare modell anpassad för privata hushåll med en fast stång, så att man kan vika ihop den och hänga den på en krok i städskåpet.

Hur det går återstår att se, men att jaga dammråttorna på flykten är ett jobb de flesta av oss vill ha avklarat snabbare än kvickt, utan att riskera hälsan.

Vid frågor vänligen kontakta:

Hans Silveborg, innovationsrådgivare Almi Företagspartner Kalmar län, tel: 0491-858 54.

Lars Ling, Lings i Kalmar HB (www.lingsikalmar.se), tel: 070-5709873

Almi Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi erbjuder finansiering och rådgivning och har en kompletterande roll på marknaden. Almi ägs av staten och av Regionförbundet. I Kalmar län finns det 12 konsulter som arbetar för att vi skall få fler framgångsrika företag.