Fazer Konfektyr Service AB

Cloetta Center blir namnet på Linköpings nya evenemangsarena

Pressmeddelande   •  Maj 15, 2003 11:38 CEST

Cloetta Center blir namnet på Linköpings nya evenemangsarena och Malin Baryard är dess gudmor

Idag avslöjades att namnet på Linköpings nya evenemangs- och idrottsarena blir Cloetta Center. På förmiddagen tecknade Cloetta Fazers koncernchef, Karsten Slotte, ett tioårigt namnsponsoravtal med inblandade parter. Arenan döptes under högtidliga former av Malin Baryard, som härmed blir arenans gudmor.

- Cloetta Center ska inte bara ses som en hemmaarena för LHC. Ambitionen är att bjuda hela Östgötaregionen på bra idrottsevenemang av olika slag. Arenan håller den internationella standard som krävs för rader av andra idrotter, kommenterar kommunalrådet Mats Johansson.

- Malin Baryard är en av Sveriges främsta idrottsutövare. Hon är dessutom från regionen. Att hon blir gudmor till Cloetta Center ser jag som en symbol för detta, fortsätter Mats Johansson.

Linköping är staden där idéer blir verklighet och onsdagen den 16 april togs det första spadtaget till Linköpings nya evenemangsarena. Arenan, med sina intilliggande hallar, kommer att uppta en total yta på 5.000 m2 och erbjuder plats för sammanlagt 12.000 besökare. Härmed skapas helt nya möjligheter att bredda utbudet av sport-, kultur- och nöjesevenemang. Som Sveriges fjärde största arena skapar den också goda förutsättningar att locka stora kongresser, utställningar och konserter.

Med plats för en hel musikfestival
- Vi skulle kunna rymma en hel musikfestival inomhus. Idag har vi klart med Fed Cup 2004 i tennis, som också återkommer två år framöver till Linköping, säger Johan Rustan. Han är vd för Arenabolaget som har totalansvaret för arrangemangen som kommer att genomföras på Cloetta Center.

- Vad vi ser framför oss är uppsättningar som exempelvis Cats och Melodifestivalen. Cloetta Center ligger mycket bra, nära E4:an och kan erbjuda 1.000 parkeringsplatser. Det är bara 500 m från tågstationen och 2,5 km till flygplatsen. Som kongress- och mässhall är det optimalt, menar Johan Rustan.

Sprida glädje
- Att det blir Cloetta Fazer vi tecknar namnavtalet med känns väldigt bra, säger Christer Mård, ordförande för LHC. Företaget har stark lokal förankring och är dessutom välkänt nationellt och internationellt. Vårt samarbete med Cloetta Fazer löper långt tillbaka i tiden och att vi tecknar ett avtal på tio år skapar trygghet och stabilitet. Det är ett tecken på långsiktighet från Cloetta Fazers sida. Cloetta Center ger LHC ytterligare möjligheter att etablera sig och bli ett stabilt elitserielag, betonar Christer Mård.

- För oss är det naturligt att stödja den nya evenemangsarenan i Linköping med varumärket Cloetta och på så vis manifestera Cloetta Fazers vilja att sprida glädje. Cloetta Center kommer att stå för mycket; sport-, kultur- och nöjesevenemang. Det skapas en gemensam mötesplats, en glädjespridare – kännetecken som mycket starkt kan associeras med just Cloetta, menar Karsten Slotte, koncernchef för Cloetta Fazer.

- Att ge evenemangsarenan namnet Cloetta Center vitaliserar vårt varumärke Cloetta och ger oss samtidigt en ökad nationell exponering, menar Karsten Slotte. Han betonar vidare den lokala förankringen genom Cloetta Fazers fabriker i Ljungsbro och Norrköping.

- Efter utnämningen till Årets Tillväxtkommun 2003 ses detta projekt som ett strategiskt initiativ i den fortsatta expansionen. En tillväxtregion som vår behöver en evenemangsarena av den här storleken, avslutar kommunalrådet Mats Johansson.

För vidare information kontakta;
Johan Rustan, vd Arenabolaget, tel nr 013-35 66 00, mobil 070-888 82 95
Mats Nyqvist, marknadsdirektör Cloetta Fazer Sverige AB, tel nr 08-470 73 77, mobil 070-582 53 96
Christer Mård, ordförande LHC, tel nr 013-25 30 01, mobil 070-560 43 02
Per Ridne, vd LKF AB, tel nr 013- 20 52 21, mobil 070-566 09 23