Fazer Konfektyr Service AB

Cloetta Fazer har ökat försäljningen under andra kvartalet

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2003 13:43 CEST

Cloetta Fazer-koncernen redovisar för första halvåret en oförändrad försäljning. Under andra kvartalet ökade försäljningen med 4 procent till 661 Mkr (637) jämfört med samma period förra året.

För första halvåret redovisar koncernen ett resultat efter finansnetto på 154 Mkr (160). Försäljningen under samma period var i stort sett oförändrad och uppgick till 1.380 Mkr (1.379). Rörelsemarginalen blev 10,3 procent (11,2) och resultat efter skatt per aktie var 4,45 kr (4,76).

Resultat efter finansnetto under andra kvartalet blev 56 Mkr (67).

- Våra största varumärken, bland annat Kexchoklad och Fazer Blå, har haft en fortsatt stark utveckling på våra huvudmarknader Sverige och Finland, säger Cloetta Fazers koncernchef Karsten Slotte. Under andra kvartalet ökade försäljningen i dessa två länder med 5 procent i volym jämfört med samma period förra året.

- Det som påverkar vårt resultat negativt är främst den polska marknaden, säger Karsten Slotte. Lägre volymer, stark prispress och en svagare polsk valuta har försämrat resultatet under det andra kvartalet jämfört med samma kvartal förra året. Polens inträde i EU nästa år gör det möjligt för oss att bättre samordna produktion, försäljning och marknadsföring. Vi intensifierar nu vårt arbete med att anpassa Cloetta Fazers struktur och organisation efter de nya förutsättningarna.

- Vidare har vi haft högre försäljnings- och marknadsföringskostnader i Sverige under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, fortsätter han.

- Dessutom har ett högt världsmarknadspris på kakao under andra halvåret 2002 ökat våra tillverkningskostnader. Sedan årsskiftet har priserna åter gått ner vilket innebär lägre kostnader framöver, avslutar Karsten Slotte.

Om Cloetta Fazer
Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på 22 %. Produktionen sker i Sverige, Finland och Polen. Verksamhetens styrka är de många starka varumärkena, exempelvis Fazer Blå, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Polly och Center. Antalet anställda är 2.000 och omsättningen uppgick 2002 till 3 miljarder.

För ytterligare information kontakta vd Karsten Slotte, telefon 08-470 73 87, mobil 070-687 99 22 eller ekonomidirektör Curt Petri, telefon 013-28 51 10, mobil 070-593 21 69.