Fazer Konfektyr Service AB

Cloetta Fazer inleder MBL-förhandlingar om övertalighet i Ljungsbro

Pressmeddelande   •  Nov 19, 2003 11:39 CET

Cloetta Fazer har idag inlämnat ett varsel till Länsarbetsnämnden i Linköping som omfattar 25 personer vid företagets fabrik i Ljungsbro. Övertaligheten är en följd av kraven på en ökad effektivitet för att bibehålla företagets långsiktiga konkurrenskraft.

Det är ett smärtsamt beslut men vi måste dimensionera våra resurser för att långsiktigt säkra vår effektivitet. Konkurrenssituationen på marknaden har starkt förändrats vilket ökar kraven på oss att bland annat strukturera om våra produktionsresurser, säger Dan Bowall VD för Cloetta Fazer Produktion.

De fackliga parterna informerades idag, på morgonen, och MBL- förhandlingar kommer att påbörjas den 24 november 2003. För närvarande sysselsätter Cloetta Fazer Produktion 310 personer i Ljungsbro och totalt 450 personer i Sverige. Följden av åtgärderna är att antalet anställda kommer att minska med ca 25 personer.

Om Cloetta Fazer
Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på 22 %. Produktionen sker i Sverige, Finland och Polen. Verksamhetens styrka är de många starka varumärkena, exempelvis Fazer Blå, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Polly och Center. Antalet anställda är 2.000 och omsättningen uppgick 2002 till 3 miljarder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Dan Bowall, VD, Cloetta Fazer Produktion
Tel: 0703-28 53 07 eller 013-28 54 20

Karsten Slotte, Koncernchef, Cloetta Fazer AB (publ)
Tel: 070-687 99 22 eller 08-470 73 87

www.cloettafazer.se