Fazer Konfektyr Service AB

Cloetta Fazer visar kraftig resultatökning under Q3

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2004 13:20 CEST

Cloetta Fazers försäljning ökade under tredje kvartalet med 7 procent till 742 Mkr (695). Volymökningen blev 3 procent jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningen av de prioriterade varumärkena ökade med 13 procent i volym. Rörelseresultatet under Q3 ökade med 35 procent till 96 Mkr (71).

Cloetta Fazer-koncernens nettoomsättning under årets nio första månader ökade med 1 procent till 2.102 Mkr (2.075) jämfört med motsvarande period förra året. Resultatet efter finansiella poster uppgick för niomånadersperioden 2004 till 260 Mkr (228), vilket är en ökning med 14 procent.

– Vår strategi att koncentrera oss på de starkaste varumärkena har varit framgångsrik, förklarar Cloetta Fazers koncernchef Karsten Slotte. Våra största varumärken, Kexchoklad och Fazer Blå, har haft en fortsatt stabil utveckling. Lanseringar av nya produkter under framförallt Dumle- och Center-varumärkena har fått ett utomordentligt fint mottagande bland konsumenterna.

De nya produkterna Tutti Frutti Sour och Dumle Drickchoklad i Sverige och Fazer Blå Kexcrisp och Pantteri Jumbo Mix i Finland har mottagits mycket positivt av konsumenterna.

Cloetta Fazer fortsätter att tappa volym i Polen. Tack vare prishöjningar har resultatet ändå blivit bättre än tredje kvartalet i fjol. Effektivitetshöjande åtgärder planeras under nästa år.

– Arbetet med att förändra vårt sortiment och förbättra vår marknadsposition pågår inom utvalda segment på den polska marknaden, fortsätter Karsten Slotte. Vi kommer också att se över organisationsstrukturen i Polen.

– På våra viktigaste exportmarknader Norge, Danmark, Ryssland, Baltikum, Tjeckien och Tyskland har försäljningsvolymen minskat något, men en bättre prisbild kompenserar för volymbortfallet, avslutar Karsten Slotte.

Om Cloetta Fazer
Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på
cirka 22 procent. Produktionen sker i Sverige, Finland och Polen. Verksamhetens främsta styrka är de många starka varumärkena, exempelvis Fazer Blå, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Polly och Center. Medelantalet anställda är cirka 2.000 och omsättningen 2003 uppgick till cirka 3 miljarder kronor.

För ytterligare information kontakta vd Karsten Slotte, telefon 08-470 73 87, mobil 070-687 99 22 eller ekonomidirektör Curt Petri, telefon 013-28 51 10, mobil 070-593 21 69.