Cloetta

Cloetta lanserar en Rättvisemärkt serie av mjölkchokladkakor

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 13:18 CET

Cloetta lanserar Cloetta good – en helt ny chokladkaka!
Cloetta good lanseras som chokladkaka i fyra smaker och är dessutom gjord av Rättvisemärkt choklad. God smak - för en god sak.

Chokladkakorna är certifierade av Rättvisemärkt och bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Cloetta good lanseras i fyra smaker; mjölkchoklad, mintcrisp, hasselnötter samt cashew & tranbär.

– Cloettas goda kombinationer – kex och choklad, choklad och toffee, choklad och nötter – utökas nu med choklad och Rättvisemärkt, säger Cloettas koncernchef Curt Petri. Vår satsning på Rättvisemärkt choklad är ett uttryck för vår vilja att kombinera god smak med en god sak, fortsätter Curt Petri.

Introduktionen har föregåtts av omfattande smaktester i olika paneler. Cloetta good har där fått mycket fina omdömen och upplevs som spännande och intressant, vilket gör oss trygga i lanseringen berättar Curt Petri.

– Med Cloetta good vill vi tala till alla våra fem sinnen, säger Karin Ljungmark-Malmström, Marknadschef på Cloetta. Cloetta good har en diskret och tilltalande chokladdoft. Den har ett intressant formspråk . Chokladsmaken är distinkt och framträdande och att den dessutom är certifierad av Rättvisemärkt hoppas vi ska uppskattas av konsumenterna. Vi har även kopplat på en liten musikslinga, som gör det möjligt att uppleva Cloetta good också genom att lyssna på den.

– Cloetta, som nytt självständigt bolag, är inne i en offensiv period med en rad nyheter, fortsätter Curt Petri. I höstas nylanserades Tarragonakakan med tre smaker. För en dryg vecka sedan blev det officiellt att Cloetta är ett av 17 företag som godkänts av Hovet som leverantör till Den Officiella Bröllopsserien där Cloetta har tagit fram sex nya chokladprodukter. Cloetta good kompletterar denna chokladsatsning – just nu händer det mycket kring Cloetta!

Cloetta har en hel mängd med starka och mycket välkända varumärken, som genom åren har blivit svenska folkets favoriter som bl a Kexchoklad, Center och Plopp.

För ytterligare information vänligen kontakta:
VD Curt Petri, mobil 070-593 2169, Marknadschef Karin Ljungmark-Malmström, mobil 070-637 28 08 eller Informationschef Christina Björck, mobil 070-544 88 78. Bifogat: Produktbilder.

Om Cloetta
Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta samt det enda större svenska konfektyrföretaget. Cloettas mest kända varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås.
Cloettas nettoomsättning är 1.184 Mkr. Cloettas aktie av serie B handlas på NASDAQ OMX Stockholm. www.cloetta.se.