Svensk Form

Closing the Material Gap: Behave!

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 14:26 CET

Tid: 18.00 - 19.30 tisdag den 8 februari
Plats: Stora Salongen, Berns, Berzelii Park, Stockholm

Välkommen till ett spännande samtal med specialinbjudna gästerna Arik Levy och Tom Dixon om materialens beteende tillsammans med med svenska framstående forskare och designkollegor.  Forskarna berättar om nya materials beteenden och formgivarna formulerar vilka beteenden de söker i materialen.

Temat ät en fortsättning på förra årets panel med producenten Giulio Cappellini och svenska designer och forskare om hur nya hållbara material kan nå ut i produktion. Samtalen är en del av en långsiktig strategisk process om hur kunskap kan överföras från materialforskning till design och produktion. Projektet är ett samarbete mellan Svensk Form, Antonia As:son Johnson Foundation for Sustainable Development och Bioinspired Forum.
I panelen:
- Arik Levy, designer, tekniker, konstnär, fotograf, filmare www.ariklevy.fr
- Tom Dixon, industridesigner och creative director Tom Dixon. www.tomdixon.net
- Jonas Runberger, arkitekt, lärare och forskare Arkitekturskolan KTH, ansvarig Dsearch digital designutveckling White Arkitekter,  http://www.runberger.net/
- Marie-Louise Ainalem, forskare, vetenskaplig rådgivare, European Spallation Source/ESS AB. www.esss.se
- Fredrika Gullfot, forskare och entreprenör, VD för Simris Alg. www.simrisalg.com
Moderator: journalisten Mark Isitt

Samtalet hålls på engelska