Finnair

CNN: "Finnair har en av världens bästa lounger"

Pressmeddelande  •  2012-08-31 09:02 CEST

Nyhetskanalen CNN har valt ut världens tio bästa flygplatslounger. Finnairs lounge på Helsingfors flygplats är en av dem. Enligt CNN kännetecknas Finnairs lounge av enkelhet och omtanke. CNN njuter av den eleganta finska och nordiska möbeldesignen och låter sig väl smakas av den uppdukade buffén. Extra plus till kvällsbuffén för Finnairs passagerare som flyger vid midnatt till Asien.

Men mest imponerad är CNN av loungens tekniska utrustning.Rent "exceptionellt" tycker CNN om det trådlösa systemet PowerKiss för uppladdning av mobiler. Nyhetskanalens utsände ser också fram emot expansionen av loungen som ska vara klar i vinter med bland annat äkta finsk sauna.

Helsingfors flygplats minskar miljöpåverkan
Helsingfors flygplats har minskat sina koldioxidutsläpp med 2474 ton under 2011 jämfört med året innan. Det motsvarar 0,4 kg mindre utsläpp per passagerare. Flygtrafiken står idag för två procent av de globala koldioxidutsläppen. Cirka fem procent av detta orsakas av flygplatserna.
Finavia, som driver flygplatsen, har vidtagit en rad konkreta åtgärder för att reducera utsläppen. Det har skett bland annat genom effektivare energianvändning, finjustering av värmesystem, optimerad belysning och utbildning av flygplatsens tankbilschaufförer att köra bränslesnålare. Därmed har Helsingfors flygplats uppnått nivå 2 vad gäller "Airport Carbon Accreditation Emission Reduction".

Ännu mer underhållning ombord hos Finnair
Nu är det ännu roligare att flyga interkontinentalt med Finnair. Aldrig förr har bolaget kunna erbjuda ett så omfattande nöjesutbud som nu. Du väljer mellan 30 filmer, 60 ljudkanaler och 20 radiokanaler. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg säger att Finnair adderar tio nya premiärfilmer varje månad:
–Vi har precis öppnat en ny webbsida för dig som vill kolla in filmutbudet ombord inför nästa resa. Klicka här och läs mer!

Finnair och S7 smartaste vägen till Centralasien
Allt fler svenska affärsresenärer och turister har hittat den rakaste och mest klimatsmarta vägen till Centralasien. Den går via Helsingfors. Detta tack vare Finnairs lyckade samarbete med Rysslands topprankade flygbolag - oneworld partnern S7 Airlines - som enbart flyger med moderna Airbus och Boeing.
S7 flyger till 55 destinationer i nio länder i Centralasien: Armenien, Azerbajdzjan, Georgien, Kazakstan, Kirgizistan, Moldavien, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan från bolagets hemmabas Moskva Domodedovo-flygplatsen.

American Airlines till Chicago från 14 juni 2013
American Airlines linje mellan Helsingfors och Chicago har blivit en succé efter bara två år. Nu satsar Finnairs oneworld-partner på en fortsättning även under nästa år. Redan nu finns linjen inlagd i bokningssystemet under perioden 14 juni till 27 oktober 2013. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg välkomnar satsningen:
– Linjen har haft en fin utveckling när det gäller antalet passagerare. Även våra svenska kunder har upptäckt den. Chicago är dessutom en av Nordamerikas största hubbar för vidare flyg inom USA och till Sydamerika.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom