Com Hem AB

Com Hem utökar med Al Jazeera English

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 08:46 CET

Idag lanserar Com Hem Al Jazeera English i sitt kanalutbud. Al Jazeera English är en helt ny internationell systerkanal till arabiska Al Jazeera och den första engelskspråkiga nyhetskanalen med säte i mellanöstern. Kanalen sänder 24 timmar om dygnet från hela världen och når från start 80 miljoner hushåll.

Al Jazeera English målsättning är att ta upp konkurrensen med BBC World och CNN International och täcka hela världen med huvudvikt på Mellanöstern. Sändningarna kommer ske 24 timmar om dygnet och bestå av nyhetsrapportering, omvärldsbevakning och program kring samhälle och kultur. För att täcka nyhetsdygnet har kanalen lokala nyhetsredaktioner i Doha (Quatar), Kuala Lumpur, London och Washington DC som man sänder från i tur och ordning.

– Al Jazeera English är en oerhört spännande satsning som kompleterar vårt övriga utbud av nyhetskanaler genom att nu på engelska ge ett unikt inifrånperspektiv ifrån regionen, säger Christofer Peilitz, produktchef för TV på Com Hem.

Kanalen kommer att ingå i paketen Com Hem Large, Com Hem MIX och vara valbar i Com Hem 8 Favoriter samt finnas som tillvalskanal för 39 kronor per månad. Utöver Al Jazeera English har Com Hem 10 nyhetskanaler i sitt utbud: BBC World, CNBC, CNN International, Di TV, EuroNews (7 språk), Sky News, SVT24, Al Jazeera (arabisk), Irinn (persisk) och Canal 24 Horas (spansk).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christofer Peilitz, Produktchef TV, Com Hem
Tel: 08-553 630 41, E-post: christofer.peilitz@comhem.com

Bernd Schmitz, tf Informationschef, Com Hem
Tel: 08-553 634 40, E-post: bernd.schmitz@comhem.com

Com Hem är Sveriges ledande leverantör av triple play-tjänster - tv, bredband och telefoni. Drygt en tredjedel, 1,75 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud samt prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för bredband och fast telefoni. Com Hem erbjuder även interaktiva tjänster som underlättar drift, kommunikation och underhåll för fastighetsägare. Företaget grundades 1983, har cirka 700 anställda och huvudkontor i Stockholm. Ägare är The Carlyle Group och Providence Equity. För mer information, se: www.comhem.se