Odelco AB

Comar lanserar en prisvärd och kompakt SOLAS-godkänd AIS-transponder klass A

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 10:54 CEST

Comar Systems (UK), ledande AIS-tillverkare, lanserar en mycket prisvärd och kompakt SOLAS-godkänd AIS-transponder klass A. CSA-300 kan användas av större fartyg, lättare kommersiell trafik eller fritidsbåtar.

En AIS-transponder klass A är obligatorisk säkerhetsutrustning på alla fartyg över 300 ton samt alla passagerarfartyg i internationell trafik. Transpondern skickar bland annat ut fartygets position, kurs och fartygsdata samt tar emot AIS-meddelanden från andra fartyg, basstationer, räddningstjänst och hjälpstationer (AtoN).

CSA-300 är godkänd enligt MED Wheelmark och IMO vilket gör att den kan användas på fartyg som lyder under SOLAS-krav, lättare kommersiell trafik eller fritidsbåtar som har behov av en högkvalitativ AIS. Enheten kan anslutas till fartygets ECDIS-system, plotter, dator eller radar och där presentera AIS-trafiken runt omkring och när och var fartygen kommer att mötas. Allt för att förenkla navigationen och öka säkerheten till sjöss.

Till skillnad från en AIS-transponder klass B sänder CSA-300 ut AIS-meddelanden med betydligt högre uteffekt, samt oftare – upp till varannan sekund. Det här gör att räckvidden blir avsevärt längre och att positionen visas med högre noggrannhet om fartyget framförs i hög hastighet.

CSA-300 är mycket kompakt (210 x 105 x 138 mm) och styrs enkelt med vrid- och tryckknappar från fronten. Enheten kan monteras på bygel eller flushmonteras.

Rekommenderat pris är 24 990 kr inkl moms.

Om Marinplus AB

Vår affärsidé är att det ska vara enkelt, roligt och säkert till sjöss. Det gör vi genom att utveckla och marknadsföra användarvänliga och innovativa produkter.

Vi är svensk generalagent och distributör för ett stort antal varumärken i Sverige, bland annat NMEA 2000-teknik från Actisense, Maretron och Offshore Systems, AIS från Comar Systems, navigationssystem från NaviGear Maritime Systems och Rose Point Navigation Systems, marina mörkerkameror från FLIR Systems och NDCS SEE Cannon samt bottenskanners från Interphase Technologies.

För mer information och bilder, kontakta Håkan Blumenthal, 08-5093 4000, 070-688 6555, hakan@marinplus.se