Bosch AB

Common Rail från Bosch till havsmoderna insprutningssystem nu även för motoryachter

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2003 10:19 CEST

Redan i dag gör insprutningssystemet Common Rail från Bosch dieselmotorer för fordon till vridmomentstarka, snåla och miljövänliga kraftkällor. I framtiden kommer denna teknik att finnas även i motoryachter. Den svenska båtmotortillverkaren Volvo Penta utrustar sina tre senaste modeller med Common Rail - en världsnyhet inom detta segment. Motorerna har en slagvolym från 2,4 till 5,5 liter, motoreffekt mellan 96 och 230 kilowatt och maximala vridmoment från 280 till 730 newtonmeter. De lämpar sig väl för motoryachter på mellan sex och tolv meters längd.

"Om det krävs en sparsam bränsleekonomi, hög prestanda och små utsläpp kommer Common Rail att hävda sig allt bättre i framtiden – även för specialapplikationer som båtmotorer", förklarar dr Ulrich Dohle, ordförande i ledningen för affärsområdet dieselsystem hos Bosch. Som ledande företag inom dieseltekniken kan Bosch tillhandahålla lämplig insprutningsutrustning för i stort sett alla dieselmotorer, från 0,8-litermotorn för Smart till skeppsdieslar med ca 1700 liters slagvolym. "2002 var andelen Common Rail 42 procent av de från Bosch worldwide levererade insprutningssystemen och fram till 2006 kommer denna siffra antagligen att stiga till 65 procent", enligt Dohle.

I Common Rail-systemet är tryckalstring och insprutning separerade. Högtryckspumpen som drivs av motorn bygger upp det av motorstyrningen specificerade insprutningstrycket i bränslefördelningsröret/railen, för närvarande 1600 bar. Insprutningens tidpunkt och varaktighet kan styras mycket exakt. Common Rail fördelar den insprutade bränslemängden ytterst precist i för-, huvud- och efterinsprutningar, vilket ger en exakt anpassning till de momentana motorkraven.

Jämte insprutningssystem levererar Bosch generatorer och startmotorer till Volvo Penta. Vidare har Boschs dotterbolag Rexroth AG i sitt produktprogram för fartygsteknik pneumatiska, elektropneumatiska och elektroniska (fjärr)styrningar för enkla och multipla motorsystem samt centralhydrauliska system för olika förbrukare (huvud- och bogpropellrar, vinschar, lyftbara kölar osv).

För ytterligare upplysningar, kontakta:
Katrin Ohlander, presschef,
tfn: 08-750 1644, mobil: 070-420 1644, fax: 08-750 1760,