JOSH

Communitylösning från Josh på alla IDG:s publikationer

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2007 10:04 CEST

För att ytterligare stärka relationen med sina läsare ökar IDG satsningen på communities. Med hjälp av en plattform från företaget Josh siktar mediehuset på att alla deras 20 publikationers webbsidor ska ha integrerade communitylösningar.

- Vi ser det som strategiskt viktigt att våra läsare kan mötas och att deras inlägg får en framstående plats på våra webbplatser, säger Fredrik Bernsel, affärsområdeschef för IDG online. Sedan tidigare har vi goda erfarenheter av den här sortens webbtjänster. Redan idag har vi nått framgångar med Eforum.idg.se, vår största community med 89 000 unika besökare i veckan.

Efter att ha utvärderat flera alternativ under hösten 2006 valde IDG att jobba med det svenska företaget Josh som leverantör av communitysystem.

- Josh erbjuder den mest sofistikerade lösningen med mycket flexibilitet som ger oss möjligheten att utveckla unika funktioner, säger Fredrik Bernsel. Avgörande i valet av Josh som leverantör var även att vi upplevde att personerna på Josh hade en gedigen kompetens och bra fingertoppkänsla för hur man skapar en bra community från ett användarperspektiv.

Communitylösningen är lanserad för varumärket IT i Vården. Ambitionen för IDG är att under hösten lansera tjänsten på ett par tidningar i månaden samt att fler fristående communities är att vänta.

- Vi är väldigt glada över samarbetet med IDG, som har positiva erfarenheter sen tidigare av communities, säger Andreas Ströberg, VD på Josh. De vågar ge läsarna stor plats på sina webbplatser och har insett att det är avgörande för ett tidningshus att läsarna går från att vara prenumeranter till att bli aktiva medlemmar som dagligen använder olika tjänster på tidningarnas hemsidor.

För mer information, kontakta:
Andreas Ströberg, VD på Josh, tel 08-650 21 07 eller e-post: andreas.stroberg@josh.se
Fredrik Bernsel, affärsområdeschef för IDG online, tel 08-453 62 30 eller e:post: fredrik.bernsel@idg.se

Om IDG
IDG är Sveriges och världens största mediehus inom IT, teknik och affärer. IDG i Sverige driver ett 25-tal varumärken, bland annat den ledande IT-portalen IDG.se, Computer Sweden, TechWorld, PC för Alla, M3, Biotech Sweden och motorcykeltidningen BigTwin. Dessutom är vi dominerande inom rekrytering av IT-personal.

Om Josh
Josh, www.josh.se, bygger och licensierar ut den egenutvecklade communityplattformen XCAP och är idag Nordens ledande leverantör av communitytjänster för större trafikintensiva webbsidor. Bland Josh kunder finns bland annat, Expressen, IDG, TV4, Sydsvenskan, FejmTV, Aftonbladet och finska MTV3. Josh är ett svenskt företag som startade 2004.