Competens

Competens kursdeltagare medverkar som konstutställare på vernissage

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 10:00 CET

Deltagare från Competens kurs Bättre Förberedd tog i vintras initiativet till att inkludera konst som en del av sin kompetensutveckling. Initiativet, som visat sig vara mycket uppskattat, har lett till att deltagarna ställer ut sin konst på Kulturstugan i Märsta under januari månad, med start nu på lördag klockan 12.00.

Thord Jansson arbetar som rehabiliteringskonsult på Competens och talar varmt om det nya och lyckade initiativet att inkludera konst under kursens gång.

- Kursen Bättre Förberedd är uppdelad i två faser och har ett planerat upplägg, men när vår kursdeltagare Mirjami Dean frågade mig om vi kunde få användning för hennes konstnärsmaterial i kursen, tog jag chansen och tackade ja.

Jansson berättar att förslaget diskuterades i gruppen och följdes av en lyckad testomgång. Både han och deltagarna blev överraskade av den positiva känslan och koncentrationen som framkallades, att extra dagar las in i kursen för att kompensera för den tid målningen tog.

Kursdeltagaren Dean, som arbetat som konstnär under en längre tid och som hade vernissage inbokad på Kulturstugan i Märsta, öppnade dessutom dörrarna för Competens. Dean och Jansson kontaktade Kulturstugan och berättade om kursdeltagarnas konstinitiativ och frågade om det fanns möjlighet att medverka samtidigt som Dean hade utställning. Kulturstugans styrelse förankrade det inkomna förslaget i december förra året och sedan dess har förberedelserna varit många.

Jansson säger att han är mycket positiv till konstinsatsen och att det har varit väldigt spännande för alla parter.

- Att se engagemanget hos våra kursdeltagare var fantastiskt. Att målningen var en positiv erfarenhet, blev tydligt när jag gick in i salarna och möttes av en stämning som var full av koncentration och lugn; det kändes nästan som man var i kyrkan.

För mer information om utställningen, se www.competens.se

Competens är ett företag inom vuxenutbildning, arbetsmarknadsinsatser, rehabilitering och omställning. Vi stärker människors och företags konkurrenskraft genom målinriktad och individanpassad kompetensutveckling. Competens har bedrivit verksamhet sedan 1995 och våra kunder finns inom kommuner, stat och det privata näringslivet. Praktik och nära samarbete med arbetslivet är centralt i samtliga tjänster.