Nutida Svenskt Silver

"Consumed" David Taylor

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 18:08 CEST

Utställningen "Consumed" har en oroande underström. De dekonstruerade och rekonstruerade objekten projicerar en suddig bild av äkthetens värde och distanserar sig från konsumtionens allsmäktighet. David Taylors skulpturala metallfreaks anspelar på en problematisk begreppssfär som han nu gör återbesök till. Som David Taylor ser det: "När konsumtion är både problemet och lösningen, då är vi alla Consumed".

"Min vinkande "Maneki Neko" bygger på en klassisk asiatisk symbol för "prosperity and good luck". 2008 skulle bli framgångsåret framför alla andra år. Inte för min kinesiska Maneki Neko, den ramlade, gick sönder och blev en omedelbar metafor för en global ekonomi i kris som all vidskeplighet i världen inte kunde stå emot" säger David Taylor.

Det är David Taylors tredje separata utställning på Nutida Svenskt Silver. David tog Magisterexamen från Konstfack 1999 och har sedan dess fått ta emot många lovord för sitt arbete. Det prestigefyllda "RED DOT award" fick han både 2003 och 2006. Marianne och Sigvard Bernadottes Konstfond och Elle Interiörs Designpris mottog han 2006.

Han är medlem av den uppmärksammade trion "Made by". Från deras gemensamma ateljé i Vasastan producerar David arbeten som ingår i både privata och offentliga samlingar. Han är representerad på Nationalmuseum, Röhsska Museet samt Eskilstuna Konsthall. Han är högaktuell med en utsmyckning till Östermalmstorgs Tunnelbana Station i Stockholm som öppnar den 8 maj 2009.

Vernissage lördag 4 april 12 - 16
Utställningen pågår tom 24 april 2009