Continental Airlines

Continental Airlines evakuerar strandsatta turister från Yucatanhalvön

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 11:56 CEST

För att hjälpa till med evakueringen av turister från Yucatanhalvön, som är hårt drabbat av orkanen Wilmas efterdyningar, ökar Continental Airlines sin kapacitet på Merida-flygplatsen i Mexico. Continental är för närvarande det enda amerikanska flygbolaget som fortfarande flyger från den turistintensiva halvön.

Många evakuerande försöker nu ta sig landsvägen från Cancun och Cozumel, två flygplatser som är nedstängda efter att ha drabbats hårt av orkanen Wilma, till Merida för att komma med något av flygen. Det amerikanska utrikesdepartementet har arrangerat marktransporter som hjälper de evakuerande att nå Merida.

För att evakuera så många människor som möjligt tillsatte Continental fyra evakueringsplan från Merida under måndagen, och ytterligare tre extraplan under tisdagen. Nu utvärderar Continental om det finns möjlighet att lyfta med evakuerings¬plan från Cancun och Cozumel.

Continental Airlines (continental.com) är världens sjätte största flygbolag, med över 3,100 dagliga avgångar. Continental flyger på 131 amerikanska och 148 internationella destinationer – mer än något annat flygbolag i världen. Ytterligare nära 400 destinationer trafikeras genom samarbetande flygbolag i SkyTeam alliansen: Aeromexico, Air France/KLM, Alitalia, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, Korean Air and Northwest Airlines. Continental är det ledande amerikanska flygbolaget som flyger över Atlanten vad gäller antal städer som trafikeras. Bolaget har så mycket som 259 avgångar i veckan från 24 städer i 13 länder till knutpunkterna i New York/Newark, Houston och Cleveland. Därifrån har Continental anslutningar till städer över hela Nordamerika, Latinamerika och Karibien. Continental utsågs till OAG ”Airline of the Year” såväl 2005 som 2004, när medlemmar i flygbolagens bonusprogram runt om i världen fick rösta. BusinessFirst fick för tredje året i rad utmärkelsen ”Best Executive/Business Class” vid OAG Airline of the Year Awards 2005. Affärstidningen Fortune rankar för andra året i rad Continental som bästa flygbolag i sin rankning ”Most Admired Global Companies 2005”. Utöver flygbolagen i SkyTeam alliansen samarbetar Continental i Europa och Mellanöstern med Air Europa, Emirates, FlyBE (British European), Maersk Air, TAP Air Portugal och Virgin Atlantic Airways.

###

Detta pressmeddelande distribueras för Continental Airlines av kommunikationsbyrån Trimedia Stockholm.

För ytterligare information:

Informationschef Nick Britton, Continental Airlines, telefon +44 1293 827 459