Continental Airlines

Continental Airlines godkänns att ingå samarbete med United och Star Alliance-medlemmar

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2009 15:32 CEST

(STOCKHOLM, den 14 juli, 2009) - Department of Transportation (DOT) i USA har nu godkänt en ansökan från Continental Airlines (NYSE: CAL) att ingå i den existerande alliansen med United Airlines och ytterligare åtta flygbolag som är medlemmar i Star Alliance.

- Vi är glada över att ha fått ett slutligt godkännande från transportdepartementet, säger Larry Kellner, ordförande och vd för Continental.

- Continental arbetar för att ge en smidig övergång för sina kunder från SkyTeam alliansen till Star Alliance i höst. DOT beslutet gynnar i hög grad våra kunder, anställda och aktieägare. Det försäkrar global konkurrenskraft mot andra allianser samtidigt som det uppmuntrar ett bevarande och tillväxt i ett gemensamt luftrum mellan USA och andra nationer, fortsätter Larry Kellner.

- Dagens beslut från transportdepartementet underlättar utvecklingen av ett konkurrenskraftigt partnerskap som är bra för konsumenter, våra anställda och samhällen vi verkar i, säger Glenn Tilton, United's ordförande, vd och koncernchef.

- United, Continental och Star Alliance-flygbolag kommer att kunna konkurrera mer effektivt på en alltmer global flygbolagsmarknad, samtidigt som det ger våra kunder bättre tillgång till fler delar av världen och skapar möjligheter för våra medarbetare, berättar Glenn Tilton.

Utöver United är de åtta Star Alliance medlemmar som har beviljats godkännande av den amerikanska konkurrensmyndigheten; Air Canada, Austrian, bmi, Lufthansa, LOT Polish Airlines, Scandinavian Airlines (SAS), Schweiz och TAP Air Portugal.

Continental Airlines
Contnental Airlines är världens femte största flygbolag. Continental har tillsammans med Continental Express och Continental Connection mer än 2,750 dagliga avgångar från USA, Europa och Asien. Flygbolaget har 133 inrikes och 132 utländska destinationer och över 43 000 anställda. Continental har sina huvudbaser i New York, Houston, Cleveland och Guam och flyger tillsammans med sina regionala partners runt 67 miljoner passagerare om året. I år firar Continental Airlines 75 år och erhåller ständigt utmärkelser för dels sin verksamhet men också företagskultur. För sjätte året i rad utsåg FORTUNE magasinet Continental till”No1 World’s Most Admired Airline”. För mer information besök www.continental.com

Detta pressmeddelande distribueras för Continental Airlines av kommunikationsbyrån Trimedia Stockholm. För ytterligare information eller bildmaterial vänligen kontakta Carin Molander, Trimedia Stockholm, +46 70
878 80 02.