Continental Airlines

Continental Airlines och Alitalia i flyglinjesamarbete

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2006 10:58 CEST

Continental Airlines och Alitalia har slutit avtal om ett så kallat codeshare-samarbete. Därmed får passagerare mellan USA och Italien som ska vidare i Sydeuropa eller USA mer flexibla resmöjligheter eftersom de får tillgång till bägge bolagens flyglinjer.

Från och med nu kommer dock Continental att ha sin egen code (CO*) på Alitalia-flighter mellan Rom och femton destinationer i Italien, mellan Milano och tio destinationer i Italien, samt mellan Rom/Milano och Tirana i Albanien. Dessa flighter förbinds med Continentals dagliga avgångar mellan Rom och Milano och New York/Newark.

Samtidigt sätter Alitalia sin code (AZ*) på flighter mellan New York/Newark och 11 städer i USA samt Puerto Rico. Dessa flighter förbinds med Alitalias dagliga avgångar mellan New York/Newark och Rom och Milano.

Codeshare-samarbeten förbättrar servicen för passagerarna med förenklad bokning och elektroniska biljetter liksom direktförmedling av reseinformation mellan flygbolagen. Det innebär också att resande med flygbolag som har codeshare kan checka in en enda gång för hela resan och därmed slippa ytterligare incheckningar vid byte av flygbolag på vägen.

Continental Airlines flyger dagligen mellan Stockholm och New York, en direktlinje som trafikeras av en Boeing 757-200 som rymmer 172 passagerare, varav 16 av platserna är i Continentals prisbelönta BusinessFirst-klass.

Såväl Continental Airlines som Alitalia ingår redan i SkyTeam-alliansen, som i övrigt består av Aeromexico, Air France, Czech Airlines, Delta, KLM, Korean Air och Northwest.

Continental Airlines (continental.com) är världens sjätte största flygbolag, med över 3,100 dagliga avgångar. Continental flyger på 151 amerikanska och 133 internationella destinationer – mer än något annat flygbolag i världen. Ytterligare mer än 400 destinationer trafikeras genom samarbetande flygbolag i SkyTeam alliansen. Continental är det ledande amerikanska flygbolaget som flyger över Atlanten vad gäller antal städer som trafikeras. Bolaget har så mycket som 266 avgångar i veckan från 25 städer i 14 länder till knutpunkterna i New York/Newark, Houston och Cleveland. Därifrån har Continental anslutningar till mer än 230 städer i hela Nordamerika, Latinamerika och Karibien. Continental utsågs till OAG ”Airline of the Year” såväl 2005 som 2004, när medlemmar i flygbolagens bonusprogram runt om i världen fick rösta. BusinessFirst fick för tredje året i rad utmärkelsen ”Best Executive/Business Class” vid OAG Airline of the Year Awards 2005. Affärstidningen Fortune rankar för tredje året i rad Continental som bästa flygbolag i sin rankning ”Most Admired Global Companies 2006”. Utöver flygbolagen i SkyTeam alliansen samarbetar Continental i Europa, Mellanöstern och Indien med Air Europa, Emirates, FlyBE (British European), TAP Air Portugal och Virgin Atlantic Airways.

##

Detta pressmeddelande distribueras för Continental Airlines av kommunikationsbyrån Trimedia Stockholm. För ytterligare information, kontakta Nick Britton, informationschef Continental Airlines, telefon +44 1293 827 459 eller Åsa Wilde, Trimedia Stockholm, +46 708 788 024.